Ὁ «ἐμὸς κλῆρος»

«Τάξεως ἔμπαλιν ὑμῖν, ἐθνικῆς ἔστω τὸ κράτος ὁμογενῶν οὐ κλῆρος γὰρ ἐμός, τυραννὶς δὲ γνώμη αὐθαίρετος. Ὁ οὖν πρόκριτος, ἐν ὑμῖν εἶναι θέλων, τῶν ἄλλων ἔστω πάντων ἐσχατώτερος» (Ἀπὸ τὸν Ὄρθρο τῆς Μεγάλης Δευτέρας)
• Πολλαπλᾶ εἶναι τὰ μηνύματα ποὺ περνοῦν οἱ ἀκολουθίες τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας.
• «Ἔμπαλιν», λέξη ποὺ σημαίνει τὴν ἀπόλυτη ἀντίθεση. Στὴν προκειμένη περίπτωση, μὲ τὴν τάξη πραγμάτων ποὺ εἶχε καθιερωθεῖ στὶς εἰδωλολατρικὲς κοινωνίες, «ἐθνικὴ τάξη». Ἡ λέξη «ὁμογενὴς» νοεῖ τοὺς Χριστιανούς, μέλη τῆς Ἐκκλησίας, στοὺς ὁποίους διὰ στόματος τοῦ ἱεροῦ ὑμνωδοῦ ἀπευθύνεται ὁ Χριστός.
• «Κλῆρος ὁ ἐμός»: Ἡ δική μου έπιλογή, ἡ πνευματικὴ κληρονομιά μου. «Οὐ κλῆρος γὰρ ἐμὸς» ἡ «ἐθνικὴ τάξις».
• Καθόλου τυχαία δὲν εἶναι ἡ ἔκφραση τοῦ Φώτη Κόντογλου ὅτι «Ὁ Χριστὸς τἄφερε ὅλα ἀνάποδα», ἀφοῦ ἀντιστοιχεῖ στὴ διατύπωση τῆς ὑμνογραφίας τῶν ἡμερῶν. Ὁ Κόντογλου ἀναφέρεται στὴν ἔμπρακτη -καὶ ταυτόχρονα ἔντονα συμβολική- ἀνατροπὴ τῆς ἀντίληψης τῆς ἐξουσίας ἀπὸ τὸν Χριστό, ποὺ μπαίνει στὰ Ἱεροσόλυμα μὲ ἕνα ταπεινὸ γαϊδουράκι, σὲ ἀντίθεση μὲ τοὺς Καίσαρες ποὺ τελοῦσαν μεγαλοπρεπεῖς θριάμβους.
• Ἡ οὐσιαστικὴ κατάργηση τῆς ἐξουσίας ὡς πηγῆς προνομίων καὶ αὐθαιρεσιῶν, μὲ τὴ μεταμόρφωσή της σὲ διακονία.
• Ἀντίληψη ποὺ ἀποτελεῖ κληρονομιὰ τοῦ Χριστιανισμοῦ στὶς κοινὰ ἀποδεκτὲς ἀξίες τοῦ παγκόσμιου πολιτισμοῦ. Ἡ χριστιανικὴ διδασκαλία εἶναι τὸ θεμέλιο τῆς περὶ Κράτους Δικαίου ἀντίληψης, ἡ ὁποία ἔχει περάσει καὶ στὴν ὁρολογία τῶν μελῶν τῶν κυβερνήσεων.
• Ἄλλο ἂν στὴν πράξη ἡ «ἐθνικὴ τάξις» ἐξακολουθεῖ νὰ ἰσχύει ὅπως παλιά, ἐνίοτε περιβαλλόμενη χριστιανικὸ μανδύα.
• Ἡ ἀπόκλιση ἀπὸ τὸ πιὸ πάνω πλαίσιο, συνιστᾶ αὐθαιρεσία καὶ τυραννία.
• Ἡ χρήση τῶν λέξεων «πρόκριτοι» γιὰ τοὺς διοικοῦντες καὶ «γένος» προκειμένου νὰ προσδιορισθοῦν οἱ Χριστιανοὶ ὡς «ὁμογενεῖς», παραπέμπει σὲ ὅρους ποὺ ἄνθισαν τὴν περίοδο τῆς Τουρκοκρατίας.

«Τυραννὶς δὲ γνώμη αὐθαίρετος»

Ὅπως τονίζουμε στὴν ἀνακοίνωση γιὰ τὴν 21η Ἀπριλίου, ἡ Ὀρθόδοξη Παράδοσή μας εἶναι ἀντίθετη σὲ κάθε μορφῆς τυραννία. Οἱ ἑκάστοτε «πρόκριτοι» πρέπει νὰ διακονοῦν τοὺς διοικουμένους κατὰ τὴν ἄσκηση τῶν καθηκόντων τους, ὡς «ἔσχατοι». Ὄχι μόνο μὲ τὸν τρόπο ἄσκησης τῶν καθηκόντων τους, ἀλλὰ καὶ ὑπηρετώντας τὴ βούληση τῶν διοικουμένων. Ἡ αὐθαίρεσία τῆς ἐξουσίας εἶναι τυραννία.
• Αὐτὴ τὴ θεμελιώδη ἀντίληψη τῆς Χριστιανικῆς Διδασκαλίας, ἀγνόησε τὸ μεγαλύερο μέρος τοῦ λεγόμενου «Χριστιανικοῦ Κόσμου» τὴν περίοδο τῆς δικτατορίας τῶν Συνταγματαρχῶν.
• Ἤδη, ὁ κόσμος αὐτὸς εἶχε λειτουργήσει ὡς ἰδεολογικὴ θεραπαινίδα τοῦ μετεμφυλιακοῦ Κράτους καὶ τῆς ἰθύνουσας τάξης, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ ἔρθουν σὲ ρήξη μαζί του ὁ ἀείμνηστος Νίκος Ψαρουδάκης.

ΦΩΤΟ: Ὁ Ἰησοῦς διώχνει τοὺς ἐμπόρους ἀπὸ τὸ Ναό.

Ἀπὸ τὴ στήλη “Τὰ τοῦ Καίσαρος”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>