Ο Άγιος Βασίλειος ο δια Χριστόν σαλός (ΦΩΤΟ), προστάτης-άγιος της Μόσχας, στο όνομα του οποίου έχει καθιερωθεί να θεωρείται αφιερωμένος ο περικαλλής ναός της Αγίας Σκέπης-έμβλημα της πόλης στην Κόκκινη Πλατεία, απέναντι από το Κρεμλίνο, έζησε από το 1468 έως το 1557 μ.Χ. επί βασιλείας του Τσάρου Ιβάν Γ’ του Τρομερού. Δεν δίσταζε να επικρίνει τον Τσάρο, όποτε διέπραττε αδικίες ή αδιαφορούσε για την Εκκλησία. Μαρτυρείται ότι μια μέρα, σε περίοδο νηστείας, πρόσφερε στον Τσάρο κρέας. Μπροστά στο σκάνδαλο που δημιουργήθηκε, του απάντησε ότι δεν πείραζε να “καταλύσει”, αφού είχε διαπράξει τόσες δολοφονίες και τόσο αίμα είχε χυθεί. Το περιστατικό είναι άκρως επίκαιρο, αφού καί εφέτος σε περίοδο Σαρακοστής, ο Πρόεδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας κ. Βλαδίμηρος Πούτιν, επίγονος των Τσάρων, εξαπολύει αιματηρό πόλεμο στην Ουκρανία, που πέρα από τα θύματα που προκαλεί, θέτει σε κίνδυνο την παγκόσμια ειρήνη. Η επίσημη Διοικούσα Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας, επειδή ενσωματώνει πολλούς πιστούς στην Ουκρανία μέσω της τοπικής αυτόνομης Εκκλησίας, έχει κρατήσει προσεκτική στάση, προσευχόμενη για ειρήνη, χωρίς όμως να καταδικάζει την εισβολή.

Στο απαραίτητο αυτό βήμα προχωρεί πρωτοβουλία “θρησκευτικών λειτουργών της ρωσικής ορθόδοξης Εκκλησίας”, με ενυπόγραφο κείμενο, το οποίο μέχρι τώρα έχει συγκεντρώσει 284 υπογραφές. Με παρρησία που παραπέμπει στον άγιο Βασίλειο, οι κληρικοί υπενθυμίζουν ότι 

“το Αίμα του Χριστού, που χύθηκε από τον Σωτήρα για τη ζωή του κόσμου, όταν λαμβάνεται στο μυστήριο της Κοινωνίας από ανθρώπους που δίνουν δολοφονικές εντολές, δεν δίνει ζωή, αλλά αιώνιο μαρτύριο.
Θρηνούμε για τη δοκιμασία στην οποία υποβλήθηκαν άδικα οι αδελφοί και οι αδελφές μας στην Ουκρανία.
Υπενθυμίζουμε ότι η ζωή κάθε ανθρώπου είναι ανεκτίμητο και μοναδικό δώρο του Θεού, και ως εκ τούτου ευχόμαστε την επιστροφή όλων των στρατιωτών, Ρώσων και Ουκρανών, στα σπίτια και στις οικογένειές τους. Μακάρι να γυρίσουν σώοι και αβλαβείς.”

Προειδοποιούν ότι η ρωσική εισβολή θα φέρει χάσμα μεταξύ των δύο λαών:
“Σκεφτόμαστε με πίκρα την άβυσσο που θα πρέπει να ξεπεράσουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας στη Ρωσία και την Ουκρανία για να αρχίσουν και πάλι να νοιώθουν φίλοι μεταξύ τους, να σέβονται και να αγαπούν ο ένας τον άλλον.

Τάσσονται υπέρ του σεβασμού στη “θεόδοτη ελευθερία” του ουκρανικού λαού να κάνει τις επιλογές του, χωρίς πίεση από Δύση ή Ανατολή:  ότι 
“Σεβόμαστε τη θεόδοτη ελευθερία του ανθρώπου και πιστεύουμε ότι ο λαός της Ουκρανίας πρέπει να κάνει την επιλογή του μόνος του, όχι με το όπλο στον κρόταφο, χωρίς πίεση από τη Δύση ή την Ανατολή.” 
 

Το κείμενο έχει στο σύνολό του ως εξής:  

    ΕΚΚΛΗΣΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΙΑ ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΗ ΚΑΙ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ
Εμείς, ιερείς και διάκονοι της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, μιλώντας ο καθένας για τον εαυτό του, απευθύνουμε έκκληση σε όλους εκείνους από τους οποίους εξαρτάται η παύση του αδελφοκτόνου πολέμου στην Ουκρανία, ζητώντας τη συμφιλίωση και την άμεση κατάπαυση του πυρός.
Κάνουμε αυτήν την έκκληση μετά την Κυριακή της Εσχάτης Κρίσης και την παραμονή της Κυριακής της Συγχώρεσης. Η Έσχατη Κρίση περιμένει κάθε άνθρωπο. Καμία γήινη εξουσία, κανένας γιατρός, κανένας φύλακας δεν θα μας προστατεύσει από αυτή την κρίση. Ανησυχώντας για τη σωτηρία κάθε ανθρώπου που θεωρεί τον εαυτό του παιδί της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δεν θέλουμε να εμφανιστεί σε αυτή την κρίση, κουβαλώντας μητρικές κατάρες σαν βαρύ φορτίο. Υπενθυμίζουμε ότι το Αίμα του Χριστού, που χύθηκε από τον Σωτήρα για τη ζωή του κόσμου, όταν λαμβάνεται στο μυστήριο της Κοινωνίας από ανθρώπους που δίνουν δολοφονικές εντολές, δεν δίνει ζωή, αλλά αιώνιο μαρτύριο.
Θρηνούμε για τη δοκιμασία στην οποία υποβλήθηκαν άδικα οι αδελφοί και οι αδελφές μας στην Ουκρανία.
Υπενθυμίζουμε ότι η ζωή κάθε ανθρώπου είναι ανεκτίμητο και μοναδικό δώρο του Θεού, και ως εκ τούτου ευχόμαστε την επιστροφή όλων των στρατιωτών, Ρώσων και Ουκρανών, στα σπίτια και στις οικογένειές τους. Μακάρι να γυρίσουν σώοι και αβλαβείς.
Σκεφτόμαστε με πίκρα την άβυσσο που θα πρέπει να ξεπεράσουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας στη Ρωσία και την Ουκρανία για να αρχίσουν και πάλι να νοιώθουν φίλοι μεταξύ τους, να σέβονται και να αγαπούν ο ένας τον άλλον.
Σεβόμαστε τη θεόδοτη ελευθερία του ανθρώπου και πιστεύουμε ότι ο λαός της Ουκρανίας πρέπει να κάνει την επιλογή του μόνος του, όχι με το όπλο στον κρόταφο, χωρίς πίεση από τη Δύση ή την Ανατολή.
Περιμένοντας την Κυριακή της Συγχώρεσης, υπενθυμίζουμε ότι οι πύλες του παραδείσου ανοίγονται σε οποιονδήποτε, ακόμα και σε κάποιον βαριά αμαρτωλό, αν ζητήσει συγχώρεση από αυτούς που ταπείνωσε, προσέβαλε, περιφρόνησε ή από εκείνους που σκότωσε με τα χέρια του ή με εντολή του. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος από τη συγχώρεση και την αμοιβαία συμφιλίωση.
«Η φωνή του αίματος του αδελφού σου με φωνάζει από το έδαφος, και τώρα είσαι καταραμένος από τη γη, που άνοιξε το στόμα της για να λάβει το αίμα του αδελφού σου από το χέρι σου», είπε ο Θεός στον Κάιν, που σκότωσε από τη ζήλεια του τον μικρότερο αδερφό του. Αλίμονο στον άνθρωπο εκείνο που καταλαβαίνει ότι αυτά τα λόγια αναφέρονται σε αυτόν προσωπικά.
Καμία ειρηνική έκκληση για ειρήνη και τερματισμό του πολέμου δεν πρέπει να καταπνίγεται βίαια και να θεωρείται ως παράβαση του νόμου, γιατί η θεία εντολή λέει «μακάριοι οι ειρηνοποιοί».
Καλούμε όλα τα αντιμαχόμενα μέρη σε διάλογο, γιατί δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική στη βία. Μόνο η ικανότητα να ακούς τον άλλον μπορεί να δώσει ελπίδα για διέξοδο από την άβυσσο, στην οποία ρίχτηκαν οι χώρες μας μέσα σε λίγες μόνο μέρες.
Αφήστε τον εαυτό σας και όλους εμάς να μπούμε στη Μεγάλη Σαρακοστή με πνεύμα πίστης, ελπίδας και αγάπης.
Σταματήστε τον πόλεμο!
(Ακολουθούν υπογραφές, που αυτή τη στιγμή φτάνουν τις 284)
Οι ιερείς και οι διάκονοι της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που επιθυμούν να υπογράψουν την επιστολή μπορούν να γράψουν στο russianpriestsforpeace@gmail.com

Η ελληνική μετάφραση έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της “Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>