
Οἴδατε ὅτι οἱ δοκοῦντες ἄρχειν τῶν ἐθνῶν κατακυριεύουσιν αὐτῶν καὶ οἱ μεγάλοι αὐτῶν κατεξουσιάζουσιν αὐτῶν. οὐχ οὕτω δὲ ἔσται ἐν ὑμῖν, ἀλλ’ ὃς ἐὰν θέλῃ γενέσθαι μέγας ἐν ὑμῖν, ἔσται ὑμῶν διάκονος, καὶ ὃς ἐὰν θέλῃ ὑμῶν γενέσθαι πρῶτος, ἔσται πάντων δοῦλος. καὶ γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν αὐτοῦ λύτρον ἀντὶ πολλῶν. (Ἀπὸ τὸ Εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα
τῆς περασμένης Κυριακῆς)
• Στὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα ἀποτυπώνεται μιὰ βασικὴ συνεισφορὰ τοῦ Χριστιανισμοῦ στὸν παγκόσμιο πολιτισμό. Ἡ λειτουργία τῆς ἐξουσίας ὡς διακονίας τῶν διοικουμένων καὶ ὄχι ὡς μέσου ἐπιβολῆς τῶν προσώπων ποὺ τὴν καταλαμβάνουν.
• Γιὰ τὸ λόγο αὐτὸ ἔχουν ἐπικρατήσει καὶ οἱ ὅροι «ὑπουργὸς» καὶ «minister» ἀπὸ τὴν ὅμοια λατινικὴ λέξη, ποὺ παραπέμπουν στὴ διακονία.
• Δυστυχῶς ὅμως, ἡ παραδοχὴ αὐτὴ παραμένει σὲ μεγάλο βαθμὸ προσχηματική, ἀφοῦ γιὰ τοὺς περισσότερους πολιτευόμενους, ἡ ἐξουσία παραμένει αὐτοσκοπὸς καὶ μέσο ἐπιβολῆς στοὺς διοικουμένους. Εἴτε γιὰ λόγους ἰδιοτελεῖς (προσωπικοὺς ἢ ἐξυπηρετικοὺς ὁμάδων συμφερόντων), εἴτε γιὰ λόγους προσωπικῆς αὐταρχικῆς καὶ ἀντιδημοκρατικῆς νοοτροπίας καὶ ἔλλειψης σεβασμοῦ στοὺς πολίτες.
• Ἡ ἔκφραση τοῦ Φώτη Κόντογλου στὸ σχολιασμὸ τῆς Κυριακῆς τῶν Βαΐων ὅτι ὁ Χριστὸς τὰ ἔφερε ὅλα ἀνάποδα, εἶναι ἐνδεικτικὴ τοῦ μεγέθους τῆς ἀνατροπῆς ποὺ ἔφερε ἡ χριστιανικὴ διδασκαλία.
• Μὲ δεδομένο ὅτι ἡ λογικὴ τοῦ Καίσαρα παραμένει ἄκρως ἐξουσιαστικὴ καὶ καταπιεστική, ἡ ἀνατροπὴ αὐτὴ παραμένει ζητούμενο μέχρι σήμερα.
Χριστιανική 3 Ἀπριλίου 2025. Στήλη ” Τὰ τοῦ Καίσαρος”