• ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΝΤΑΙ ΣΚΗΝΕΣ ΓΕΛΟΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΝΕΙΔΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ

Τη βαθιά της λύπη για “σκηνές γελοιοποίησης και ονειδισμού του Χριστιανισμού” στην εναρκτήρια τελετή των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού εξέφρασε με σημερινή της ανακοίνωση η ρωμαιοκαθολική “Συνδιάσκεψη Επισκόπων Γαλλίας”. Αναφερόμενη προφανώς στην σκηνική παρωδία του Μυστικού Δείπνου που περιλήφθηκε στο πρόγραμμα. Ωστόσο, δεν θέλησαν να καταδικάσουν την τελετή στο σύνολό της, αφού για να “εξισορροπήσουν”, στην ίδια ανακοίνωση δέχονται ότι σε αυτήν περιλαμβάνονταν και«θαυμάσιες στιγμές ομορφιάς, χαράς, πλούσιες σε συναισθήματα…” Πολύ πιο αυστηρά έχουν εκφραστεί μεμονωμένοι.

Φωτογραφίες της αθλιότητας αυτής κυκλοφορούν στα ΜΜΕ και στο διαδίκτυο, για όσους δεν παρακολύθησαν απευθείας. Δεν θα τις αναπαράγουμε.

Δεν θα φτάσουμε στο σημείο να δεχτούμε ότι τίποτε καλό δεν είχε το τετράωρο υπερθέαμα. Κάποια μεμονωμένα επεισόδια άρεσαν και ταίριαζαν στην περίσταση.

Όμως, ακόμα και ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης που το παρακολούθησε στο Παρίσι δέχτηκε ότι περιλάμβανε και πράγματα που δεν μας αρέσουν, όπως και ότι ήταν φτιαγμένο πιο πολύ για την τηλεόραση παρά για τους θεατές. Η φωτογραφία, από την ιστοσελίδα της οργανωτικής επιτροπής δεν είναι πραγματική, αλλά ψηφιακό δημιούργημα του σχεδιασμού. Και στην εξωραϊσμένη αυτή εκδοχή, όπου η καταρρακτώδης βροχή δεν προβλεπόταν, είναι φανερή η υποβάθμιση των θεατών προς όφελος του τηλεοπτικού θεάματος. Με σαφώς περιορισμένο οπτικό πεδίο λόγω των πινακίδων στις όχθες του ποταμού, αλλά και σε σχέση με τη μεγάλη έκταση όπου έλαβαν χώρα τα δρώμενα.  Ακόμα και οι επίσημοι δεν ήταν προστατευμένοι και καταβράχηκαν, όπως φαίνεται στην ενσωματωμένη φωτογραφία.

ΦΩΤΟ: Από LIFO. Αριστερά του κ. Μητσοτάκη διακρίνεται ο νέος βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ, πιο συνηθισμένος σε βροχερούς καιρούς.

Για πρώτη φορά η έναρξη των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων δεν έγινε σε στάδιο, μπροστά σε θεατές. Οι ομάδες “παρέλασαν” σε πλοιάρια στον Σηκουάνα, με επίκεντρο τον οποίο σχεδιάστηκαν και εκτελέστηκαν τα “δρώμενα”. Με ελάχιστες υποδομές για τους θεατές που και να ήθελαν να παρακολουθήσουν, δεν μπορούσαν λόγω της μεγάλης έκτασης στην οποία έγιναν τα δρώμενα. Εκτεθειμένοι και στη βροχή. Όπως και οι αθλητές, με τους σημαιοφόρους να μη διακρίνονται στην τηλεοπτική μετάδοση.

Από την εξέλιξη αυτή στις επιλογές των διοργανωτών δεν λείπει ο συμβολισμός. Προτεραιότητα και υποκείμενο γίνεται το θέαμα για τηλεοπτική κατανάλωση. Οι μέχρι τώρα πρωταγωνιστές και υποκείμενα των ανάλογων εκδηλώσεων, αθλητές και θεατές υποβιβάζονται σε αντικείμενα και “σκηνικά” του θεάματος προς κατανάλωση. Ειδικότερα οι αθλητές, έξω από το στάδιο, τον φυσικό χώρο όπου συγκεντρώνονται για να ξεκινήσουν τους αγώνες, και για να δεσμευθούν στην ευγενή άμιλλα, υποβαθμίζονται σε περιφερόμενους θιάσους. Οι θεατές, ως σύναξη και κοινότητα που μπορεί απευθείας να εκδηλωθεί, να επιδοκιμάσει ή να αποδοκιμάσει εκφράζοντας άποψη, υποβαθμίζονται προς όφελος του απομονωμένου τηλεθεατή-ατόμου, προς δόξα της ατομοκεντρικής και καταναλωτικής κοινωνίας. Ισχυρός συμβολισμός της απαξίωσης του κοινωνικού, προς όφελος του ατομισμού από το σύστημα.

Αποτύπωση του ιδεολογικού πυρήνα του κυρίαρχου νεοφιλελευθερισμού και της παγκοσμιοποίησης. Όπου οι αγορές είναι το επίκεντρο και το υποκείμενο των εξελίξεων. Και οι πολίτες, τους οποίους υποτίθεται ότι το σύστημα έπρεπε να υπηρετεί, γίνονται “πιόνια” με όλο και πιο περιορισμένη δυνατότητα να επηρεάζουν τη διακυβέρνησή τους.

Το επίχρισμα του δικαιωματισμού που χαρακτήρισε το παρισινό υπερθέαμα, είναι άλλωστε και η ιδεολογική βάση του νεοφιλελευθερισμού και της παγκοσμιοποίησης. Και η συγκάλυψη για την εντεινόμενη απαξίωση και κατάργηση θεμελιωδών δικαιωμάτων.

Το υπερθέαμα επισφράγισε η υπερδιαφήμιση των προϊόντων του “μέγα χορηγού” Μπερνάρ Αρνό, ιδιοκτήτη του ομίλου  LVMH στον οποίο περιλαμβάνεται ο οίκος Dior, δημιουργίες του οποίου φορούσαν οι πρωταγωνιστές των δρώμενων, κάτι που επισήμανε η οργανωτική επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων στους σχολιαστές των εγχώριων και διεθνών τηλεοπτικών δικτύων στέλνοντάς τους λίγες ώρες πριν την τελετή έναρξης έναν «οδηγό για τα ΜΜΕ».

Η τελετή αυτή, σε αντίθεση με άλλες φορές, έχει δεχθεί σφοδρές επικρίσεις στη Γαλλία και στο εξωτερικό. Στην καλύτερη περίπτωση, έχει διχάσει ως προς την ποιότητά της.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>