Αντί να δημιουργηθούν κίνητρα για εγκατάσταση και μόνιμη διαβίωση νέων ανθρώπων σε νησιά όπως η Γαύδος, επισπεύδεται η ερήμωσή τους! Στην κατεύθυνση οδηγεί το σχεδιαζόμενο κλείσιμο του σχολείου του πιο νότιου νησιού της Ελλάδας και της Ευρώπης. Το σχολείο δεν πρέπει να κλείσει, διότι η Γαύδος δεν πρέπει να ερημώσει.

Τη διαφωνία του εκφράζει ο σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, ο οποίος διερωτάται:  “Στις μοναδικές με παιδιά οικογένειες που ζουν στα σύνορα, όπως η Γαύδος, τι είδους κίνητρα θα πρέπει να δίδονται; Κίνητρα να φεύγουν, να εγκαταλείπουν τον ακριτικό αυτό τόπο, που συνειδητά επέλεξαν να χτίσουν τις ζωές τους ή κίνητρα να μείνουν, να φυλάξουν τον τόπο, να τον κρατούν ζωντανό; Και εάν αναγκαστούν να φύγουν, να ξεριζωθούν, από τα σύνορα, από τον τόπο τους, ποιοι θα κατοικήσουν σε αυτόν;”

Η κα Έφη Γεωργακά-Λουγιάκη, μητέρα τριών ανήλικων παιδιών από την ακριτική Γαύδο, στις 24 Αυγούστου 2022 απέστειλε μια ύστατη έκκληση προς τον Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας κ. Αλέξανδρο  Κοπτσή, προτείνοντας ρεαλιστική λύση στο ζήτημα. Για να μην αναγκαστεί να φύγει όλη η οικογένεια από το νησί , αν κλείσει το σχολείο.

Το άρθρο-παρέμβαση του κ. Αμφιλοχίου

Έχοντας το προνόμιο η ακριτική νήσος Γαύδος, το νοτιότερο σημείο-σύνορο της Ευρώπης όπως το ονομάζουν και είναι, να υπάγεται εκκλησιαστικά εις την καθ’ ημάς Ι. Μητρόπολη (Κισάμου και Σελίνου), τα Θεοφάνεια επισκεφθήκαμε το νησί (απ’ όπου και η φωτογραφία που συνοδεύει το κείμενο με τα λιγοστά παιδιά του νησιού, τα γεμάτα ζωντάνια και χάρι), επ’ ευκαιρία και της επισκέψεως της εξοχ. Προέδρου της Δημοκρατίας στο νησί κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Στην επίσκεψή μας αυτή γίναμε κοινωνοί και αποδέκτες της αγωνίας και έντονης ανησυχίας της μοναδικής οικογένειας του νησιού με τρία παιδία (οικ. Λουγιάκη), υπάρχει ακόμα άλλο ένα μικρό παιδί που μόνιμα κατοικεί η οικογένειά του στη Γαύδο, περί του τι μέλλει γενέσθαι με τα δύο από τα τρία παιδιά τους, καθώς φοιτούσαν στην έκτη τάξη Δημοτικού και στο νησί δεν υπάρχει Γυμνάσιο. Δηλώνοντας η οικογένεια Λουγιάκη ότι δεν επιθυμεί τη μετακίνησή της από το νησί, τόπο που συνειδητά επέλεξε ως μόνιμη κατοικία.

Τόπος ξεχωριστός, ιστορικός, ιδιαιτέρου κάλλους αλλά με πολλές ελλείψεις που καθιστούν τη μόνιμη κατοίκηση και μάλιστα οικογενειών με μικρά παιδιά, ιδιαίτερα δύσκολη και περιπετειώδη. Για τον λόγο αυτό και όχι μόνον φυσικά, οι οικογένειες αυτές που συνειδητά επιλέγουν τη διαμονή τους στα σύνορα της πατρίδας μας με ό,τι δυσκολίες και στερήσεις αυτό συνεπάγεται, δεν είναι άξιες μόνον επαίνων πολλών, αλλά οφείλει, είναι χρέος της Πολιτείας, ως και όλων των συναρμόδιων θεσμών και φορέων, όχι απλά να στηρίζουν και ενισχύουν την παραμονή τους στα ακριτικά μας σύνορα, αλλά και να παρέχουν κίνητρα παραμονής τους ως και επιπλέον ελκυστικά κίνητρα επιλογής και άλλων οικογενειών για μόνιμη ή έστω πολυετή κατοίκηση στα ακριτικά σύνορα της πατρίδας. Οι λόγοι στήριξης των οικογενειών αυτών πολλοί, ευνόητοι και οφθαλμοφανείς.

Δυστυχώς, σύμφωνα με όσα έχουν δημοσιοποιηθεί και τεκταίνονται τον τελευταίο καιρό, οι φόβοι και οι ανησυχίες της οικογένειας Λουγιάκη, περί αναγκαστικής μετοίκησής τους από το ακριτικό νησί της Γαύδου, (που συνειδητά επέλεξαν ως μόνιμη κατοικία και δημιουργία της οικογένειάς τους), είναι πλέον μια πραγματικότητα που καλούνται να διαχειριστούν. Οι αρμόδιοι από πλευράς της Πολιτείας δηλώνουν ότι για δύο παιδιά δεν μπορεί να δημιουργηθεί μονοτάξια γυμνασιακή τάξη καθώς όπως λένε: «Στο Γυμνάσιο απαιτείται ένας μόνιμος διευθυντής και περίπου εννιά ειδικότητες. Είναι αδύνατον να βρεθούν εκπαιδευτικοί που θα μετακινηθούν για 2-3 ώρες… θα είναι αμφίβολο να βρεθούν οι απαραίτητοι εκπαιδευτικοί και ακόμα και αν βρεθούν θα υπάρχει πρόβλημα στις μετακινήσεις τους».

Η άποψις αυτή ενισχύεται και από άλλες παρόμοιες που θεωρούν ότι «για λόγους παιδαγωγικούς και ψυχολογικούς» δεν μπορεί να λειτουργηθεί μονοτάξιο Γυμνάσιο στη Γαύδο και εισηγούνται η Πολιτεία να θεσμοθετήσει ειδικό επίδομα που θα στηρίζει την οικογένεια που θα αναγκαστεί να φύγει, να ξεριζωθεί δηλαδή, από το ακριτικό νησί της Γαύδου που συνειδητά επέλεξε ως τόπο μόνιμης κατοικίας. Μάλιστα κάποιοι εκ των αρμοδίων επικοινώνησαν μαζί μας, ζητώντας μας αρωγή ως προς την κατεύθυνση αυτή.

Δηλώσαμε και δημόσια δηλώνουμε ότι κατανοούμε τις θέσεις και απόψεις αυτές, οι οποίες εδράζονται επί λογικών επιχειρημάτων που σε άλλη περίπτωση θα μας εύρισκαν σύμφωνους. Εάν, για παράδειγμα, η υπόθεση αυτή δεν αφορούσε ένα ακριτικό νησί στα σύνορα, εάν η οικογένεια Λουγιάκη επιθυμούσε τη μετοίκησή της, ή εάν υπήρχαν και άλλες οικογένειες με παιδιά να στηρίξουν τον τόπο κ.λπ., τότε θα συμφωνούσαμε με τη λογική αυτή. Στην περίπτωση όμως αυτή της οικογένειας Λουγιάκη η οποία, εφ’ όσον η Πολιτεία εμείνει στην απόφαση της, θα αναγκαστεί να εγκαταλείψει την ακριτική νήσο Γαύδο· οικογένεια που δηλώνει ότι: «δεν θέλει να φύγει από τον τόπο της», ότι τους είπε η κόρη τους  πως: «όταν έρθει η ώρα να φύγουμε, θα δεθώ σε μια κολώνα για να μη φύγω»· περίπτωσης που, τελικά, δεν θα φύγουν μόνον τα 2 αλλά και τα 3 παιδιά της οικογένειας από το νησί (ποιος θα φροντίζει το 3ο μικρότερο παιδί, αν όχι η μητέρα του που θα αναγκαστεί να μετοικήσει με τα άλλα 2 παιδιά της;)· περίπτωση που εάν ο πατέρας ως βιοπορίζοντας την οικογένειά του από την κτηνοτροφία δεν φύγει από το νησί θα στερηθεί την οικογένειά του και τανάπαλιν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται· περίπτωσης που θα δημιουργήσει δυσκολίες κοινωνικοποίησης και στο 4ο παιδί του νησιού, το οποίο θα φοιτήσει στο Νηπιαγωγείο (ένα μικρό παιδί μόνο του σε ένα νησί, χωρίς να συναναστρέφεται συνομήλικα παιδιά, πόσο παιδαγωγικό μπορεί να είναι;), σε αυτή λοιπόν την περίπτωση, με δεδομένα όλα τα ανωτέρω, συνυπολογίζοντας δε και το τι συνεπάγεται, τι σημαίνει για το νησί  η αναγκαστική φυγή της μοναδικής τρίτεκνης οικογένειας, δεν μπορούμε παρά να ενώσουμε την φωνή μας με αυτή της οικογένειας Λουγιάκη ως και με όλων των κατοίκων της ακριτικής νήσου Γαύδου και να ζητήσουμε από τους αρμόδιους να μη μείνουν:  «στο ωρολόγιο πρόγραμμα και το καταστατικό», όπως επικαλούνται, ως ένα από τους λόγους αδυναμίας δημιουργίας μονοτάξιου Γυμνασίου στην Γαύδο,  αλλά να δώσουν λύση σε ένα, κατά την άποψη μας, μείζονος σημασίας και συμβολισμού θέμα – πρόβλημα που δεν αφορά μόνον την οικογένεια Λουγιάκη, αλλά όλους μας.

Φυσικά και δεν είμαστε ειδικοί να προτείνουμε λύσεις όμως στο επιχείρημα «απροθυμίας εκπαιδευτικών να μεταβούν στην Γαύδο», αντιτείνουμε την εμπειρία που είχαμε, κατά την επίσκεψη μας τα Θεοφάνεια, όπου γνωρίσαμε μια εξαιρετική εκπαιδευτικό (δασκάλα) με πολλές ευαισθησίες, αγάπη για τον τόπο και τα παιδιά και μας συγκίνησε ιδιαίτερα, για τούτο και με χαρά ανταποκριθήκαμε και σε αίτημα εξοπλισμού του σχολείου. Είναι σίγουρο, πιστεύουμε, ότι υπάρχουν πολλοί εκπαιδευτικοί που θα επιθυμούσαν να διδάξουν στη Γαύδο. Εάν όχι οι εκ των της επετηρίδας προς διορισμό, ας επιλεγούν, κατ’ εξαίρεση, οι επιθυμούντες να διδάξουν στο νησί, από το πλήθος των προς διορισμό εκπαιδευτικών. Δεδομένο ότι θα υπάρξει μεγάλο ενδιαφέρον. Εάν υπάρξει βούληση, λύσεις θα βρεθούν. Πώς βρέθηκαν π.χ. πριν δύο χρόνια όταν στο Δημοτικό ακριτικό αυτό Σχολείο της Γαύδου η Περιφέρεια Κρήτης δώρισε τα απαραίτητα μηχανήματα για να μπορούν οι νεαροί μαθητές, (που τώρα καλούνται να φύγουν από τον τόπο τους), να κάνουν Αγγλικά και Πληροφορική; Ο διαδραστικός προτζέκτορας, οι υπολογιστές και ο λοιπός τεχνικός εξοπλισμός που δώρισε η Περιφέρεια Κρήτης έδωσαν τη δυνατότητα σε καθηγητές να διδάσκουν τα παιδιά με αμφίδρομο τρόπο, διορθώνοντας ζωντανά τα λάθη, όπως όταν ο δάσκαλος βρίσκεται στην τάξη!

Η περίπτωση λοιπόν της Γαύδου, φρονούμε,  είναι μια ιδιαίτερη και ξεχωριστή, μοναδική περίπτωση και δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως μια απλή «παραμεθόριος περιοχή», καθώς πολλές «παραμεθόριες περιοχές» έχουν και άλλες δυνατότητες επιλογών. Η Γαύδος όχι. Ως τέτοια  ιδιαίτερη και, κατ’ εξαίρεση, περίπτωση θα πρέπει να αντιμετωπιστεί και να βρεθεί η συμφέρουσα λύση, όχι μόνον για την οικογένεια, αλλά και για τον τόπο. Διερωτώμαι: Στις μοναδικές με παιδιά οικογένειες που ζουν στα σύνορα, όπως η Γαύδος, τι είδους κίνητρα θα πρέπει να δίδονται; Κίνητρα να φεύγουν, να εγκαταλείπουν τον ακριτικό αυτό τόπο, που συνειδητά επέλεξαν να χτίσουν τις ζωές τους ή κίνητρα να μείνουν, να φυλάξουν τον τόπο, να τον κρατούν ζωντανό; Και εάν αναγκαστούν να φύγουν, να ξεριζωθούν, από τα σύνορα, από τον τόπο τους, ποιοι θα κατοικήσουν σε αυτόν;

Το πλήρες κείμενο της επιστολής της μητέρας Έφης Γεωργακά-Λουγιάκη

Σχετικά με το μείζον θέμα που έχει δημιουργηθεί, λόγω μη ίδρυσης γυμνασιακής τάξης στο νησί της ακριτικής Γαύδου μας, τόσο για την οικογένειά μου, όσο και για τον τόπο, σας ενημερώνουμε ότι :

Η γυμνασιακή τάξη μπορεί να λειτουργήσει μόνο με ένα Φιλόλογο και ένα Μαθηματικό ή Φυσικό και να καλυφθεί πλήρως το ωράριο του σχολείου (30-32 ώρες εβδομαδιαίως για την Α΄ Γυμνασίου δια ζώσης) με ελάχιστες τροποποιητικές αποφάσεις.

Από τις αρχές της προσπάθειάς μας και αφού μίλησα με πολλούς σχετικούς ανθρώπους της εκπαίδευσης, δημοσιογράφους, κλπ , για τη διαδικασία λειτουργίας ενός Γυμνασίου (ωράριο λειτουργίας ημερήσιο και εβδομαδιαίο, γνωστικά αντικείμενα,  ώρες διδασκαλίας του κάθε γνωστικού αντικειμένου εβδομαδιαίως, αναθέσεις μαθημάτων ανά ειδικότητα καθηγητών Δ/θμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις Υ.Α. που επισυνάπτονται στο τέλος), διαπιστώνεται ότι μπορεί να λειτουργήσει Γυμνασιακή τάξη στο ακριτικό νησί μας, το νοτιότερο άκρο της Ευρώπης.

Συγκεκριμένα, με ένα Φιλόλογο, ο οποίος θα καλύπτει: τις 11 φιλολογικές ώρες (2 ώρες Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, 2 ώρες Οδύσσεια (Αρχ. Ελλην. Γραμματεία από μετφρ), 3 ώρες Νεοελληνική Γλώσσα, 2 ώρες Νεοελληνική Λογοτεχνία, 2 ώρες Ιστορία), ως μαθήματα α΄ ανάθεσης. Επίσης, τις 2 ώρες των Θρησκευτικών ως γ΄ ανάθεση.

Υπάρχουν στις λίστες αναπληρωτών άτομα (φιλόλογοι) με αυξημένα προσόντα, που ήδη έχουν εργαστεί για χρόνια σε διάφορες δομές εκπαίδευσης, γνωρίζουν τη γραφειοκρατία του σχολείου και μπορούν να το λειτουργήσουν άριστα. Αν αυτά π.χ. έχουν ως δεύτερη ειδικότητα τη Μουσική, μπορούν να καλύψουν και τα καλλιτεχνικά και μουσικά μαθήματα (+2 ώρες Μουσική (α΄ ανάθεση) και Καλλιτεχνικά-εικαστικά (ή  θεατρολογία με τροποποιητική απόφαση-όπως γίνεται σε άλλες δομές εκπαίδευσης που διδάσκονται οι μαθητές Αισθητική και Πολιτισμική Αγωγή και οι Φιλόλογοι έχουν αυτό το μάθημα ως β΄ ανάθεση).

Για να μην σας πω ακόμα ότι και η Φυσική Αγωγή καλύπτεται συνήθως από άτομα με καλλιτεχνικές δεξιότητες (π.χ. παραδοσιακό χορό = +2 ώρες Φυσική Αγωγή, επίσης με τροποποιητική απόφαση).

Στις λίστες Γενικής και Ειδικής Αγωγής υπάρχουν άτομα με μεταπτυχιακά στην Ειδική Αγωγή, (καθώς έχει ήδη κλειστεί ραντεβού για τα παιδιά μου για να εξεταστούν για προβλήματα μαθησιακών δυσκολιών) και που θα μπορούν να τους κάνουν ενισχυτική διδασκαλία ή να τους παρέχεται βοήθεια από ειδικό εκπαιδευτικό στα φιλολογικά μαθήματα, με επιμορφώσεις επίσης στη Σχολική Ψυχολογία, στην Καινοτομία στην εκπαίδευση, στο project, στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και, γενικότερα, στα προγράμματα Σχολικών δραστηριοτήτων, στην Πληροφορική και τις Νέες Τεχνολογίες κλπ.  Άλλη 1 ώρα καλύπτεται ακόμα  για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων (από όλες τις ειδικότητες , σύμφωνα με την ΥΑ).

Οι  περισσότεροι από τους υποψήφιους αναπληρωτές έχουν διπλώματα επάρκειας και στις ξένες γλώσσες, κυρίως στα Αγγλικά. Καλύπτονται άλλες 2 ώρες για την α΄ ξένη γλώσσα (με τροποποιητική απόφαση). Δεν συζητάμε και για δεύτερη ξένη γλώσσα, που ίσως έχουν επάρκεια. Όμως και στο Δημοτικό δεν είχε γίνει καμία προσπάθεια από το Υπουργείο και τους φορείς του, για β΄ ξένη γλώσσα (Γερμανικά ή Γαλλικά, έστω και διαδικτυακά).

Από τα παραπάνω βγαίνει το συμπέρασμα ότι μία/ένας Φιλόλογος με 2 κύριες ειδικότητες μπορεί να καλύψει έως και 8-9 ειδικότητες και σύνολο ωρών ίσως και πάνω από το κανονικό του ωράριο.    Άρα οι ώρες που μπορεί να καλυφτούν έτσι, είναι περίπου 20-22, εκτός την ενισχυτική διδασκαλία.

Το Γυμνάσιο θα είναι πλήρες ως προς τη λειτουργία του και τα παιδιά μου θα διδάσκονται διά ζώσης όλα τα γνωστικά αντικείμενα, αν προσλάβετε επίσης, και ένα Μαθηματικό ή Φυσικό για 4 ώρες Μαθηματικά, 1 Φυσική, 1 Βιολογία, 1 Γεωγραφία, 1 Τεχνολογία, 2 Πληροφορική, (και 1 Οικιακή Οικονομία με τροποποιητική, το οποίο όμως μπορείτε κι  να παραλείψετε ως μάθημα, παρά την μεγάλη αξία του-Χημεία τροφίμων) και ίσως με μεταπτυχιακό ή επιμόρφωση στην Ειδική Αγωγή και άλλες επιμορφώσεις. Σύνολο ωρών 10-11, εκτός της ενισχυτικής διδασκαλίας ή της ειδικής επιπρόσθετης βοήθειας που θα παρέχει στις φυσικομαθηματικές επιστήμες και με εμπειρία στη γραφειοκρατία που απαιτείται για τη λειτουργία ενός σχολείου.

Σας παρακαλούμε να μεριμνήσετε και να εντείνετε τις προσπάθειές σας, προκειμένου από τους τόσες χιλιάδες αναπληρωτές που περιμένουν,  όπως μαθαίνω, αυτή την εβδομάδα εναγωνίως να δικαιωθούν οι κόποι τους, να βρεθούν δύο ανάλογες περιπτώσεις και για εμάς τους ακρίτες της Ελλάδας. Ιδιαίτερα, αν είναι οικογενειάρχες να στηρίξουν και την προσχολική και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και με τα δικά τους παιδιά. Είναι τεράστια κοινωνική αδικία άτομα με τόσα προσόντα και οικογενειάρχες να μην μπορούν να βιοποριστούν και, παράλληλα, οικογένειες να διαλύονται και να εκπατρίζονται, προκειμένου τα παιδιά μας να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση.

Πιστεύω ότι πρέπει να εστιάσετε με μεγάλη προσοχή στο ζήτημα , για να δοθεί επιτέλους η λύση με αλλαγή της απόφασης για ίδρυση γυμνασιακής τάξης στο νησί, αλλά και με τροποποιητικές διατάξεις για κάποια από τα γνωστικά αντικείμενα, να εκδώσετε προκήρυξη για να ανοίξει πίνακας δηλώσεων προτίμησης στην περιοχής μας  για υποψήφιους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να διδάξουν εδώ. Να βρεθούν επιτέλους 2 τέτοιες περιπτώσεις εκπαιδευτικών, για να στελεχώσουν το σχολείο και γιατί όχι και το Νηπιαγωγείο (με Αγγλικά και Πληροφορική). Να ακουστεί επιτέλους και στη Γαύδο το α’ κουδούνι του σχολικού έτους 2022-23 στις 12/9/22.

Εν ολίγοις δεν χρειάζονται 8-9 ειδικότητες που λέτε από το Υπουργείο, αλλά με τέτοιες περιπτώσεις λύνετε πρακτικά το θέμα για όλες τις ειδικότητες του Γυμνασίου, αφού είμαστε ακριτική περιοχή και μπορεί να μην ακολουθηθεί ακριβώς το γράμμα του Νόμου. Ακόμα, θα υπάρχει και οικονομικό όφελος για το κράτος, αφού θα πληρώνει μόνο 2 εκπαιδευτικούς, δεν θα μείνει μόνο 1 παιδί στο Νηπιαγωγείο και δεν θα ταλαιπωρηθεί η οικογένειά μου. Άλλωστε έχει εκφραστεί η στήριξη για τη δημιουργία του σχολείου και από το Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, κ.κ. Αμφιλόχιο, καθώς υπάρχουν και οι κτηριακές υποδομές.

Δεν ξεχνάμε, ακόμα, ότι και στα σχολεία των πόλεων υπάρχουν πολλά κενά που καλύπτονται με β΄ και γ΄ αναθέσεις και μάλιστα σε μαθήματα Κατεύθυνσης Β΄ και Γ΄ Λυκείου.

Σας ενημερώνω επίσης, ότι δεν προτίθεμαι να διαλύσω την οικογένειά μου, μετοικώντας για πολλά συνεχή χρόνια σε άλλη περιοχή, μακριά από το σύζυγό μου, τον πατέρα των παιδιών μου, την εργασία μου και τον τόπο μας, μόνη μου με τα 3 ανήλικα παιδιά μου και με υπέρογκα έξοδα.

Όλα τα παραπάνω τα προτείνω ως άμεσα ενδιαφερόμενη μητέρα που αποφάσισα να κάνω την οικογένειά μου στη Γαύδο και που επιθυμούμε να παραμείνουμε εδώ.

Γνωρίζω, ακόμα, ότι ο Προϊστάμενος της Δ/θμιας Εκ/σης Ν. Χανιών, κ. Ιωάννης-Παναγιώτης Αμπελάς, είναι ένα ακέραιο άτομο και ανοικτό στις κοινωνικές προκλήσεις και είμαι σίγουρη ότι θα βοηθήσει προς αυτήν την κατεύθυνση. Το ίδιο θεωρώ ότι θα κάνει και η Περιφέρεια Κρήτης, αλλά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση του νησιού μας και το Υπουργείο.

Τέλος, ευχαριστώ θερμά το Σεβασμιότατο Μητροπολίτη της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, κ.κ. Αμφιλόχιο, ο οποίος μας συμπαραστέκεται στις προσπάθειές μας για την ίδρυση της Γυμνασιακής τάξης του νησιού μας.

Με την ευχή και την ελπίδα ότι τα παιδιά μου δεν θα μείνουν χωρίς τη δια ζώσης υποχρεωτική δημόσια εκπαίδευση, αλλά και ότι θα πληθαίνουν οι παιδικές φωνές στο νησί μας,

Με τιμή,

Έφη-Γεωργακά-Λουγιάκη

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>