«Με τον Χριστό συνάρχεις, με τον Χριστό και συνδιοικείς. Από εκείνον έχεις το ξίφος, όχι για χρήση, αλλά απειλή. Για να φυλάσσεται σαν καθαρό αφιέρωμα σ’ αυτόν που το έχει δώσει. Είσαι εικόνα του Θεού….με το Θεό να είσαι και όχι τον άρχοντα του κόσμου τούτου, με τον χρηστό Δεσπότη και όχι τον πικρό τύραννο. Εκείνος ήταν ανθρωποκτόνος εξαρχής. Εκείνος έπληξε τον πρώτο άνθρωπο με την
παρακοή έφερε την επίμοχθη ζωή και νομοθέτησε να τιμωρεί κάποιος και να τιμωρείται για την αμαρτία.»
Με τα λόγια αυτά Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, απευθυνόμενος «Προς τους πολιτευομένους Ναζιανζού αγωνιώντας, και τον άρχοντα
οργιζόμενον» (Λόγος ιζ΄, 9), θέτει τα όρια και τις προϋποθέσεις με τα οποίες η εκάστοτε έννομη τάξη έχει δικαίωμα άσκησης βίας, προκειμένου να μη ξεπέφτει σε εξουσία τυραννική και αντίχριστη.
Προκειμένου η κοινωνία να μη μεταβάλλεται σε ζούγκλα, όλες οι σύγχρονες δημοκρατικές Πολιτείες επιφυλάσσουν το δικαίωμα άσκησης βίας αποκλειστικά στα προς τούτο εξουσιοδοτημένα όργανα. Και τούτο όχι αδιάκριτα, αλλά με πρωταρχικό στόχο την αποτροπή. Με στόχο, το «ξίφος» της εξουσίας να φυλάσσεται καθαρό από αίμα, σαν να επρόκειτο για αφιέρωμα στο Θεό. Με αντίστοιχη υποχρέωση, σε όλα τα επίπεδα, να εξαντλούνται τα όρια της συνδιαλλαγής και των μη βίαιων λύσεων, πριν γίνει χρήση βίας.
Η χριστιανική αρχή για προστασία της ανθρώπινης ζωής, με βάση την οποία οι Πατέρες έθεταν προ των ευθυνών τους τους Χριστιανούς κυβερνήτες, έναντι των διοικουμένων, επιδρούσε και στην εξωτερική πολιτική. Για την εξαντλητική αναζήτηση κατά προτεραιότητα ειρηνικών λύσεων με τους γειτονικούς λαούς, πριν την προσφυγή σε πόλεμο.
Απ’ αυτή τη βάση, οι Δυτικοί επιχείρησαν να απαξιώσουν το Ανατολικό Ρωμαϊκό Κράτος, κάνοντας λόγο καταφρονητικά για «βυζαντινισμό»

“Χριστιανική” 8.12.2022. Από τη μόνιμη στήλη 9 ΜΠΟΦΟΡ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>