Ενδιαφέρουσα έρευνα της δημοσκοπικής εταιρίας “ΚΑΠΑ RESEARCH” είδε το φως της δημοσιότητας σε σχέση με την Εκκλησία και θέματα πίστης και παράδοσης στην Ελλάδα.

Σε σύγκριση με το 2005, παρατηρείται μείωση του ποσοστού όσων απαντούν ότι πιστεύουν στο Θεό, από 92% σε 73% το 2024, ενώ αντίστοιχα, το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι δεν πιστεύουν, έχει εκτιναχθεί από το 8% το 2005 στο 25% το 2024. 

Όπως φαίνεται και από τις απαντήσεις σε άλλα ερωτήματα, ο ελληνικός λαός διατηρεί το σύνδεσμο με την πίστη και την ορθόδοξη παράδοση σε μεγάλο βαθμό. Όμως, η αποδυνάμωση του συνδέσμου αυτού που γίνεται όλο και πιο έντονη με την πάροδο του χρόνου, πρέπει να προβληματίσει και να κινητοποιήσει. Σε συνδυασμό με την μεγάλη πτώση έως και εκμηδένιση της σύνδεσης με τη χριστιανική παράδοση, η οποία παρατηρείται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. 

Οι ποικίλοι μηχανισμοί αποδόμησης της πίστης μας καλά κρατούν και κάνουν τη δουλειά τους, ενώ αντίστοιχα από την πλευρά της Εκκλησίας και των Χριστιανών δεν υπάρχει η δέουσα αντιμετώπιση. Κάτι πολύ δύσκολο ἀλλωστε, αφού η λογική του υλισμού επικρατεί ως αντίληψη και τρόπος ζωής. Ο Θεός είναι όλο και λιγότερο “ευπρόσδεκτος” στις καρδιές των ανθρώπων σε μια όλο και πιο ατομοκρατούμενη κοινωνία.   

Σε άλλα ερωτήματα:

-Μόνο το 13% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι ουδέποτε εκκλησιάζεται. Το 15% δηλώνει ότι εκκλησιάζεται κάθε εβδομάδα, το 13% μια με τρεις φορές το μήνα, πιο σπάνια το 21% και μόνο στις μεγάλες γιορτές (Χριστούγεννα και Πάσχα) και σε γάμους και βαπτίσεις η σχετική πλειοψηφία του 37%.

-Το 65% δηλώνει ότι θα επέλεγε τον θρησκευτικό γάμο, έναντι 22% του πολιτικού και 6% που είναι κατά του γάμου. Τούτο επιβεβαιώνει ότι οι στατιστικές που δείχνουν υψηλά ποσοστά πολιτικών γάμων δεν περιλαμβάνουν τις περιπτώσεις τέλεσης θρησκευτικού γάμου μετά τον πολιτικό. 

-Το 55% εμφανίζεται να διαφωνεί με τη θέση που έχει πάρει η Εκκλησία στο θέμα του “γάμου” και της τεκνοθεσίας των ομοφύλων, έναντι του 40% που συμφωνεί. Το ποσοστό όσων διαφωνούν δεν είναι μεγάλο, αν ληφθεί υπόψη ότι τον σχετικό νόμο στήριξαν κόμματα με επιρροή άνω του 70% στο εκλογικό σώμα. 

-Αυξημένο εμφανίζεται το ποσοστό εκείνων που προτιμά την καύση ανερχόμενο σε 32%. Οι πιο πολλοί, το 60%, εξακολουθούν να προτιμούν την ταφή.

-Μόνο το 1% των ερωτηθέντων απαντά ότι θα έστελνε τα παιδιά του σε εκκλησιαστικό σχολείο. Ταυτόχρονα, το 77% δηλώνει αντίθετο με την κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών στο σχολείο.

-Ταυτόχρονα, το 70% δηλώνει υπέρ του χωρισμού Κράτους-Εκκλησίας, ποσοστό που φερόταν μόλις στο 59% το 2003.

Το 49% (εναντι 52% το 2006) δηλώνει ότι γνωρίζει (καλά ή αρκετά καλά) τον εκκλησιαστικό λόγο και το τελετουργικό των ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδας, έναντι του 50% (48% το 2006) Ωςπου δηλώνει ότι δεν γνωρίζει καθόλου ή πολύ λίγο.

–  Ως προς τα λατρευτικά στοιχεία της Μεγάλης Εβδομάδας, το 61% δηλώνει ότι πηγαίνει στην Ανάσταση, το 54% στον Επιτάφιο, το 28% ότι νηστεύει, το 18% ότι πηγαίνει στην Εκκλησία και στις υπόλοιπες ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας, το 3% στον Εσπερινό της Αγάπης. Ἐνα 18% δηλώνει ότι δεν έχει καμμία συμμετοχή. 

–  Ειδικά το βράδυ της Ανάστασης, το 18% δηλώνει ότι παραμένει σε όλη την ακολουθία, προφανώς περιλαμβανομένης και της Θείας Λειτουργίας μετά τον Όρθρο. Ποσοστό ίδιο με αυτό που δεν πηγαίνουν καθόλου στην Εκκλησία. Οι υπόλοιποι, κατά 29% πηγαίνουν στην Εκκλησία από την αρχή της αναστάσιμης ακολουθίας και φεύγουν μόλις ακουστεί το “Χριστός Ανέστη”, ενώ κατά 33% πηγαίνουν μόλις ακούγεται το “Χριστός Ανέστη”.

 – Το 82% συμφωνούν ότι ο εορτασμός του Πάσχα συμβάλλει στη διατήρηση της ελληνικής ταυτότητας και παράδοσης και στη μετάδοσή τους στις νεότερες γενιές. Το ποσοστό αυτό ήταν 95% το 2006 και 93% το 2009. Το ποσοστό όσων διαφωνούν διαμορφώθηκε σε 16% το 2024, έναντι 7% το 2009 και 5% το 2006.–            

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>