Η 28η Ιουλίου, ημέρα κατά την οποία τιμάται ο άγιος Βλαδίμηρος, είναι η επέτειος κατά την οποία γιορτάζεται ο εκχριστιανισμός της Ρωσίας του Κιέβου το 988 μ.Χ , όπως είναι γνωστό το μεσαιωνικό ρωσικό Κράτος στην Ελλάδα, της “Ρως” (θηλυκό τριτόκλιτο-ανισοσύλλαβο, για να αντιστοιχίσουμε με τα ελληνικά) για να ακριβολογούμε, όρος διαφορετικός από τον σύγχρονο “Ρωσία” (θηλυκό πρωτόκλιτο), ο οποίος υποδηλώνει το σύγχρονο ρωσικό κράτος.

Είναι ενδιαφέρον να συγκρίνουμε το περιεχόμενο των ιστοσελίδων των βασικών ορθόδοξων εκκλησιαστικών οργανισμών.

Λόγω του πολέμου, δεν ήταν δυνατή η μετακίνηση δεκάδων χιλιάδων πιστών που συνηθιζόταν. Η προσέλευση, μάλιστα, στους εορτασμούς του του 2019, όταν μόλις είχε δημιουργηθεί με τον Πατριαρχικό Τόμο η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας υπό τον Μητροπολίτη Επιφάνιο, χρησιμοποιήθηκε ως “βαρόμετρο” της λαϊκής στήριξης στον κάθε χωριστό εορτασμό.

Εδώ η ανάρτησή μας με τίτλο: Ουκρανία-τα εκκλησιαστικά σε αριθμούς

Όπως έχουμε αναρτήσει, η αυτόνομη υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο “Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία”, που ήταν αυτόνομη υπό το Πατριαρχείο Μόσχας, συγκέντρωνε περί τους 300.000 πιστούς, στους οποίους όμως περιλαμβάνονταν και προσκυνητές από όλο το χώρο δικαιοδοσίας του Πατριαρχείου Μόσχας.

Η αυτοκέφαλη “Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας” συγκέντρωσε περί τους 30.000 πιστούς, πολύ λιγότερους από τους 120.000 που συγκέντρωνε πριν τη δημιουργία της μόνος του ο “Πατριάρχης Κιέβου” Φιλάρετος Ντενισένκο, επικεφαλής μιας από τις σχισματικές εκκλησίες οι οποίες τη συνέστησαν.

Ακολούθησαν οι περιορισμοί για τον κορονοϊό, τους οποίους κατά κανόνα αγνόησε η υπό τον Ονούφριο Εκκλησία. Επίσης, ο Φιλάρετος Ντενισένκο διαχώρισε τη θέση του από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας και ανασύστησε το “Πατριαρχείο Κιέβου”. Η υπό τον Ονούφριο Εκκλησία, από τον περασμένο Μάιο και μετά, έχει ανακοινώσει τη διακοπή των δεσμών με τη Μόσχα, λόγω της θέσης που έχει πάρει ο Πατριάρχης Κύριλλος υπέρ της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, ενώ έχει χάσει επαφή με τις περιοχές της δικαιοδοσίας της που ελέγχονται από τα ρωσικά στρατεύματα και διατηρούν πλέον εκκλησιαστικά απευθείας κοινωνία με τη Μόσχα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ η υπό τον Ονούφριο “Ορθόδοξη Ουκρανική Εκκλησία”, εξακολουθεί να χρησιμοποιεί τον παραδοσιακό όρο “Ρως του Κιέβου”, η υπό τον Επιφάνιο αυτοκέφαλη “Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας”, όπως και ο Φιλάρετος Ντενισένκο, χρησιμοποιούν  τον νεολογισμό “Ουκρανία-Ρως του Κιέβου”, σύμφωνα με την εκδοχή του κρατούντος ουκρανικού εθνικισμού που θέλει το μεσαιωνικό κράτος των Ρως αποκλειστικό προκάτοχο της σημερινής Ουκρανίας.

Στην πραγματικότητα, η Ρως του Κιέβου που εκχριστιανίστηκε το 988 μ.Χ. και μεταλαμπάδευσε τον ορθόδοξο πολιτισμό του ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους, είναι το κοινό ιστορικό λίκνο των σημερινών ανατολικών σλαβικών λαών (Ρώσων, Ουκρανών, Λευκορώσων) οι οποίοι αν και διαχωρίστηκαν στην πορεία της ιστορίας, παραμένουν συγγενικοί. Λόγω της παρατεταμένης κατοχής των σημερινών ουκρανικών εδαφών από τους Πολωνούς και τους Τάταρους, το εκκλησιαστικό κέντρο μεταφέρθηκε από το Κίεβο στη Μόσχα. Τον 17ο αιώνα η Ουκρανία συμπεριλήφθηκε στη ρωσική αυτοκρατορία. Η βραχύβια ανεξαρτητοποίηση της Ουκρανίας μετά τη ρωσική επανάσταση του 1917 και η ανεξαρτητοποίηση που προέκυψε από τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, έφεραν και το αίτημα για αυτοκεφαλία της τοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Ιδιαίτερη είναι η περίπτωση της σημερινής δυτικής Ουκρανίας, της περιοχής του Λβιφ (Λεόπολις), η οποία μόλις το 1939 ενσωματώθηκε στη σοβιετική Ουκρανία με τα μυστικά πρωτόκολλα της συμφωνίας Ρίμπεντροπ-Μολότοφ και οριστικά το 1944 με τη λήξη της ναζιστικής κατοχής. Μέχρι τότε, ήταν μέρος της Πολωνίας και της Αυστροουγγαρίας επί αιώνες, με αποτέλεσμα να συνδεθεί πολιτιστικά με την κεντρική Ευρώπη και να ευνοηθεί η μαζική προσχώρηση των Ουκρανών χωρικών στην Ουνία. Η περιοχή είναι το λίκνο του ουκρανικού εθνικισμού που επικυριαρχεί στο σημερινό καθεστώς και επιδιώκει πλήρη αποκοπή από τη Ρωσία και αφομοίωση με τη Δύση.

Σε καιρό πολέμου, δεν μπορεί να γίνει λόγος για μετακινήσεις δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων.

Παρ’ όλα αυτά, η υπό τον Ονούφριο Ορθόδοξη Ουκρανική Εκκλησία συγκέντρωσε αρκετές εκατοντάδες κόσμου κατά τους εορτασμούς και τη λιτανεία, όπως φαίνεται από την κορυφαία φωτογραφία και τις υπόλοιπες στο σύνδεσμο.

Αντίθετα, μερικές δεκάδες φαίνονται να έχουν συγκεντρωθεί στην αντίστοιχη ακολουθία του αποκαλούμενου “Πατριαρχείου Κιέβου” (ΦΩΤΟ κάτω).

Ο Φιλάρετος Ντενισένκο κατά την ακολουθία του αγίου Βλαδιμήρου.

 

Η αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας αναρτά μόνο φωτογραφίες με την εντός του ιερού ναού του αγίου Βλαδιμήρου ακολουθία, όπως κατωτέρω:

Η ακολουθία του αγίου Βλαδιμήρου της αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας.

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>