
Σε άρθρο του πρώην Αντιπροέδρου της Βουλής, Υπουργού και Καθηγητής της ΑΣΟΕΕ Μανόλη Δρεττάκη στη “Χριστιανική” (φύλλο 1079 της 27.5.2021) με τίτλο “ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΓΑΠΗΣ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΑΣ Η άρνηση της πανδημίας και των εμβολίων”, έχει απαντήσει ο συνδρομητής της “Χ” και παλαιό στέλεχος της Χ.Δ. Γιάννης Δάμψης με την από 16.7.2021 επιστολή του. Στην επιστολή αυτή ανταπάντησε ο κ. Δρεττάκης. Αναδημοσιεύουμε τον διάλογο:
Μανόλης Δρεττάκης*:
“ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΓΑΠΗΣ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΑΣ Η άρνηση της πανδημίας και των εμβολίων”
Ενώ έχει περάσει σχεδόν ενάμισι χρόνος από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού, η νέα αυτή μάστιγα δεν δείχνει τάσεις αποκλιμάκωσης παγκοσμίως, λόγω, από τη μια μεριά της έξαρσής της σε διάφορες χώρες και του αργού ρυθμού αποκλιμάκωσης σε άλλες, και από την άλλη του, επίσης, αργού ρυθμού των εμβολιασμών σε χώρες που διαθέτουν τα μέσα να αγοράσουν τα
εμβόλια και του πολύ μικρού αριθμού των εμβολιασμένων σε χώρες που δεν έχουν τα μέσα αυτά.
Σε παγκόσμιο επίπεδο (στοιχεία της 22.5.21 από τον ιστότοπο Worldmeters) τα κρούσματα ανέχονται σε 167.000.000, οι διασωληνωμένοι σε 98.000 και οι θάνατοι πλησιάζουν τα 3.500.000. Στη χώρα μας τα κρούσματα πλησιάζουν τις 400.000, οι διασωληνωμένοι είναι 586 και οι θάνατοι πλησιάζουν τις 12.000.
Εξαιτίας της κατάστασης αυτής σε πολλές χώρες τα εθνικά συστήματα εξακολουθούν να δοκιμάζονται και το ιατρικό και νοσηλευτικό
προσωπικό τους έχει ξεπεράσει τα όρια του.
Και ενώ αυτή είναι η σκληρή και οδυνηρή πραγματικότητα παγκοσμίως και στη χώρα μας, υπάρχει ακόμα ένας σημαντικός αριθμός συμπολιτών μας (αλλά και παγκόσμια) οι οποίοι, εθελοτυφλώντας, αρνούνται να παραδεχτούν τη ζοφερή αυτή κατάσταση, αρνούμενοι την ύπαρξη του ιού.
Τόσο οι αρνητές του ιού όσο και αρκετοί άλλοι αρνούνται να εμβολιαστούν. Ανάμεσα σ’ αυτούς είναι, δυστυχώς, γιατροί, νοσηλευτές, εκπαιδευτικοί, εργαζόμενοι σε γηροκομεία και άλλες δομές πρόνοιας ή, ακόμη και ιερείς και (ελάχιστοι) Αρχιερείς. Σε ορισμένες, μάλιστα, περιοχές, στις οποίες ζουν και εργάζονται οι παραπάνω, τα κρούσματα και οι θάνατοι από κορωνοϊό βρίσκονται σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Κάποιοι από τους αρνητές της πανδημίας αρνούνται να εμβολιαστούν, επικαλούμενοι τις γνώμες ορισμένων επιστημόνων ομοϊδεατών τους οι οποίοι δεν παραδέχονται τις θέσεις του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας, των Ιατρικών Σχολών των Πανεπιστημίων όλου του κόσμου και των Εθνικών Συστημάτων Υγείας των χωρών τους, ενώ άλλοι στηρίζουν την άρνησή τους σε συνωμοσιολογίες. Σε όλους αυτούς προστίθεται και εκείνοι που, ενώ δεν αρνούνται την πανδημία και τη χρησιμότητα των εμβολίων, από καθαρά εγωιστικούς λόγους, δεν θέλουν να εμβολιαστούν, περιμένοντας την ανοσία της αγέλης που θα επιτευχθεί χάρη σε όσους θα εμβολιαστούν.
Απάντηση σε όλους αυτούς έδωσε η Ελληνίδα Καθηγήτρια της Ιολογίας στο Πανεπιστήμιο Ροκφέλερ της Νέας Υόρκης Θεοδώρα
Χατζηιωάννου σε μια συνέντευξή της που δημοσιεύτηκε στο φύλλο της 23.5.51 της εφημερίδας «Καθημερινή». Παραθέτω την
απάντηση αυτή:
«Αυτή τη στιγμή έχουν εμβολιαστεί εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο, χωρίς σοβαρές παρενέργειες. Ενώ οι πιθανότητες να πεθάνεις ή να έχεις μακροχρόνια προβλήματα λόγω της ίωσης είναι τεράστιες, προτιμάς να το διακινδυνεύσεις αυτό από κάτι το οποίο
έχει δοκιμαστεί σε πάρα πολύ κόσμο; Αυτό για εμένα είναι ύβρις. Βλέπεις τι γίνεται στην Ινδία τώρα που παρακαλούνε για εμβόλια,
πεθαίνουν σωρηδόν, και εμείς που το έχουμε και έχεις τη δυνατότητα να το κάνεις από τους πρώτους, θα πεις «όχι δεν το θέλω»; Δεν
είμαστε σοβαροί»
Οι αρνητές του κορωνοϊού και των εμβολίων, εκτός του ότι δεν προστατεύουν τον εαυτό του (παρ’ όλο ότι γνωρίζουν πρόσωπα που
νόσησαν ή και πέθαναν από το ιό), εκθέτουν σε κίνδυνο τους δικούς τους ανθρώπους, τους φίλους τους, εκείνους που έχουν την
ευθύνη να φροντίζουν και κάθε άλλο που συναντούν. Ιδιαίτερη, και μάλιστα βαρύτατη, ευθύνη έχουν οι ιερείς και οι Αρχιερείς που
καλλιεργούν την άρνηση της πανδημίας και των εμβολίων σε πιστούς οι οποίοι γίνονται φανατικοί αρνητές τους. Η συμπεριφορά όλων αυτών δείχνει έλλειψη αγάπης και αλληλεγγύης προς τους συνανθρώπους μας.
Όλοι, όμως, ζούμε μαζί με άλλους, χάρη στους άλλους και για τους άλλους σε ένα αλληλεξαρτώμενο κόσμο. Είναι προφανές ότι την ευθύνη για την προστασία της ζωής και της υγείας των πολιτών έχουν κατά κύριο λόγο οι κυβερνώντες καθώς και οι εκλεγμένοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ή όσοι κατέχουν θέσεις ευθύνης σε δομές φροντίδας συνανθρώπων μας. Οι άστοχες ή λανθασμένες αποφάσεις και τα μέτρα που λαμβάνουν, ο ελλιπής έλεγχος της τήρησης των ορθών μέτρων και η προσωπική ανεύθυνη συμπεριφορά ορισμένων από αυτούς, αντί να συμβάλλουν, υπονομεύουν στην προσπάθεια τιθάσευσης του ιού. Το ίδιο ισχύει και για τους, λίγους ευτυχώς,
επιστήμονες εξαιτίας των άστοχων ή και αντιφατικών παρεμβάσεών τους στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Εκτός, όμως, όλων των παραπάνω όλοι οφείλουμε να σεβόμαστε και να φροντίζουμε για την προστασία της ζωής και της υγείας των συνανθρώπων μας. Για το σκοπό αυτό είναι επιτακτική ανάγκη όλοι, χωρίς εξαίρεση, να τηρούμε αυστηρά όλα τε μέτρα προστασίας από το φονικό και μεταδοτικό ιό. Με την εξαίρεση εκείνων που η κατάσταση της υγείας τους δεν τους επιτρέπει να εμβολιαστούν είναι, επίσης επιτακτική
ανάγκη όλοι οι άλλοι να εμβολιαστούν προκειμένου, από τη μια μεριά η χώρα μας να επανέλθει σε κάποιου είδους κανονικότητα και από την άλλη να συμβάλλουμε ως χώρα στην εξάλειψη της νέας αυτής μάστιγας της ανθρωπότητας.
*Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι πρώην: Αντιπρόεδρος της Βουλής, Υπουργός και Καθηγητής της ΑΣΟΕΕ.
Γιάννης Δάμψης: Τα εμβόλια βγαίνουν σε χρήση μετά από πολυετή έρευνα, ενώ για τον Covid ακόμη ψάχνουν και πειραματίζονται
Απάντηση στον κύριο Δρεττάκη
Περίμενα για πολλές μέρες μήπως και βρεθεί κάποιος αρμοδιότερος από μένα ν’ απαντήσει στα γραφόμενα του κυρίου Δρεττάκη (εφημερ. Χριστιανική της 27 Μαΐου 2021) σχετικά με τον Covid 19 και τα εμβόλια), αλλά αφού αυτό δεν συνέβη, ύστερα από πολύ δισταγμό, αποφάσισα εγώ να παραθέσω κάποιες άλλες θέσεις, όσο πιο σύντομα γίνεται.
Λέτε κύριε Δρεττάκη: Πολλοί ιατροί και νοσηλευτές δεν εμβολιάστηκαν καθώς όφειλαν. Γιατί όφειλαν; Αυτοί δεν έχουν δικαίωμα γνώμης, όταν μάλιστα τους αφορά άμεσα; Εσείς γνωρίζετε καλύτερα απ’ αυτούς τι συμβαίνει μέσα στα νοσοκομεία; Είναι σωστό να εξαναγκάζονται και να απειλούνται με απόλυση όταν διστάζουν για κάτι που το φοβούνται; Λογικό δεν είναι να το σκέφτονται; Εσείς κι εμείς θα τους υποδείξουμε τι πρέπει να κάνουν; Δεν νομίζετε ότι με τον τρόπο σας αυτό εξωθείτε τους κυβερνώντες να πάρουν μέτρα εναντίον τους;
Όλοι γνωρίζουμε ότι τα εμβόλια βγαίνουν σε χρήση μετά από πολυετή έρευνα, ενώ για τον Covid ακόμη ψάχνουν και πειραματίζονται. Δεν είμαι εναντίον των εμβολίων, αφού από μικρός ακόμη έχω κάνει όλα τα απαραίτητα. Δεν καταλαβαίνω όμως αυτήν την πρεμούρα. Αν το εμβόλιο για τον Covid ήταν ασφαλές και ακίνδυνο όπως της γρίπης, της ευλογιάς κ.ά. τότε γιατί ψήφισαν το ακαταδίωκτο για όλους που προτείνουν τον εμβολιασμό; Αν εμείς οι κοινοί θνητοί πρέπει να απολογούμαστε και να πληρώνουμε για τα λάθη μας, αυτοί γιατί να μένουν στο απυρόβλητο; Μας θεωρείτε πραγματικά συνωμοσιολόγους και ανόητους; Εμείς σεβόμαστε την άποψή σας και το δικαίωμά σας να ενεργείτε κατά βούληση. Εμείς θεωρούμαστε νήπια και πρέπει άλλοι ν’ αποφασίσουν για εμάς;
Αν όντως, όπως και ο ίδιος ο πάπας παραδέχτηκε ότι το εμβόλιο περιέχει και κύτταρα εκτρωμάτων, τότε πως εσείς κ. Δρεττάκη σαν Χριστιανός, μπορείτε και μεταλαμβάνετε; Δεν είναι αποτρόπαιο; Συμφωνείτε για τις εκτρώσεις; Αν ναι, τότε σταματείστε να γράφετε για το δημογραφικό πρόβλημα. Για ποιο άλλο εμβόλιο οι κυβερνώντες διέθεσαν τόσα εκατομμύρια ευρώ στα ΜΜΕ ώστε να πείσουν τον κόσμο να εμβολιαστεί; Και τι να πούμε για τα (150 ευρώ) που έδωσαν στους νέους να πειστούν; Τόσο αξίζει η συνείδηση των ανθρώπων; Αυτά δεν φτάνουν ούτε για ένα τρύπιο παντελόνι ν’ αγοράσουν. Παλιά στα χωριά μάς αγόραζαν τις ψήφους των χωρικών και μ’ ένα… λουκούμι!
Ποιος λογικός άνθρωπος, αν κάποιοι του πρόσφερε χρήματα, χωρίς να του τα ζητήσει, δεν θα πονηρευόταν ότι του τα δίνει από υστεροβουλία;
Να ’ρθουμε στους ιερείς. Κατηγορείτε τους ιερείς και τους καταλογίζετε «βαρύτατη ευθύνη».
Τώρα, ύστερα από δικαστής των γιατρών δικάζετε και τους ιερείς. Ούτε κι αυτοί δικαιούνται να σκέφτονται και ν’ αποφασίζουν; Αυτοί θεωρούνται και πρέπει να ενεργούν ως ποιμένες και αρχηγό και δικαστή πρέπει να έχουν τον Χριστό. Όταν όμως εκτελούν αναντίρρητα εντολές αντίθετες απ’ το θέλημα του Θεού, τότε δεν είναι ποιμένες.
Πως μπορεί ένας ιερεύς ή καλύτερα ένας ποιμένες να βγαίνει με το δισκοπότηρο στην Ωραία Πύλη και να λέει «μετά φόβου Θεού πίστεως και αγάπης προσέλθετε» και στην συνέχεια να διώχνει όσοι δεν φορούν μάσκα ή δεν εμβολιάστηκαν, αφού και ο ίδιος δεν τα εννοεί αυτά που απαγγέλει; Ο Εφραίμ της Αριζόνας προβλέποντας την σημερινή συμπεριφορά πολλών ιερωμένων, καθώς λειτουργούν με μάσκα και με γάντια, τους αποκαλεί κλόουν. Ύστερα, αν δεν λειτουργεί σαν ποιμένας αλλά σαν υπάλληλος, δεν σκέφτεται ότι αυτήν την θέση την κατέχει επειδή υπάρχει ποίμνιο; Αν χάσει τους πιστούς, που ίσως αυτός τους θεωρεί πελάτες και η μάντρα, ο Ναός, αδειάσει, θα χάσει κι αυτός τη δουλειά του.
Πολλά χωριά στην πατρίδα μας έχουν αδειάσει και οι πιστοί είναι ελάχιστοι. Ποιους να διώξει και ποιους να κρατήσει! Κι αν ενεργήσει επιπόλαια πως θα συντηρηθεί ο Ναός; Πως θα πληρωθεί ο ψάλτης και η καθαρίστρια;
Για να μας πείσετε κ. Δρεττάκη ότι εμείς λαθεύουμε μας παραθέτετε την άποψη της κυρίας Χατζηϊωάννου. Δεν την γνωρίζω. Γνωρίζω όμως τον Νομπελίστα Μοντανιέ, τον Μαγκντί, τον ελληνοαμερικανό Ιωαννίδη, τον καθηγητή φαρμακολογίας Κούβελα, τον πρώην δ/ντή Νοσοκομείου Γάκη, τον συντ/λογο Κασσιμάτη και τόσους άλλους τι είπαν. Πολλοί, όπως και εσείς κ. Δρεττάκη, χαρακτηρίσατε τον Covid 19 πανδημία. Κι εδώ οι γνώμες διίστανται. Δεν είναι λίγοι αυτοί που μιλούν για επιδημία. Ίσως κάτι παραπάνω από γρίπη. Ποια όμως είναι η αλήθεια; Ας μιλήσουμε με στοιχεία:
Το 1918 η ισπανική γρίπη μόλυνε το 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού και πέθαναν πάνω από (50.000.000) άνθρωποι. Δεν γνωρίζω τον πληθυσμό της πατρίδας μας το 1918, αλλά δεν θα περνούσε πιθανόν τα 4.000.000. Γνωρίζω όμως ότι έχασε 13.200 ψυχές. Κι αν έρθουμε στον λοιμό του Θουκυδίδη που έπληξε την Αθήνα, τα νούμερα είναι τραγικά. Λέγεται ότι έχασε 100.000 κόσμο. Στην περίπτωσή μας με τον κορονοϊό τα στοιχεία είναι επίσης γνωστά κι ο ίδιος ο Τσιόδρας μας βεβαιώνει ότι οι περισσότεροι πέθαναν από «υποκείμενα νοσήματα». Μ’ αυτά και μ’ αυτά ας βγάλουμε τα συμπεράσματά μας.
Ας πούμε κάτι και για τις επαναλαμβανόμενες καραντίνες για τι οποίες δεν αναφερθήκατε. Ξέρετε τι θα πει να μένεις σ’ ένα διαμερισματάκι με γέρους και μικρά παιδιά, έγκλειστος μήνες ολόκληρους; Ρωτήστε τους ψυχιάτρους και θα σας διαβεβαιώσουν ότι κάναν χρυσές δουλειές αυτόν τον ενάμιση χρόνο. Ξυλοδαρμοί, καβγάδες συνεχείς, διαζύγια. Θα μου πείτε να μην πάρουμε μέτρα; Ναι, και πάλι ναι, όχι όμως να ξεχαρβαλώσουμε την κοινωνία. Ας σκεφτούν λογικότερα.
Κλείσαμε τα πάρκα, τα καταστήματα, τους δρόμους, τα θέατρα, τις εκκλησίες, τις συγκεντρώσεις, τα πανηγύρια, τις πασχαλιές, τις βαφτίσεις, τους γάμους και δεν επιτρέπεται να κλάψουμε ούτε τους πεθαμένους μας. Καταντήσαμε τρελοκομείο.
Κάποιος αγανακτισμένος φίλος μ’ όλα αυτά που συμβαίνουν μου είπε:
Ξέρεις πως αισθάνομαι μ’ όλα αυτά που γίνονται, μ’ όλες αυτές τις απαγορεύσεις; Βγάλε τη μάσκα, βάλε τη μάσκα, φτάνει ή μία; Όχι. Πρόσθεσε και δεύτερη, μην πας εδώ, ούτε εκεί. Ανοίγω την t.v. να ξεκουραστώ κι όλα τα κανάλια, όλη τη μέρα, με τον κορονοϊό ασχολούνται. Αγανάκτησα. Ολόκληρη την πόλη την νοιώθω σαν την σπηλιά του Κύκλωπα. Παγιδευτήκαμε όλοι μας εκεί μέσα και δεν βρίσκουμε τρόπο να βγούμε στο ελεύθερο. Έξω ο φόβος του κορονοϊού και μέσα ο ανθρωποφάγος Κύκλωπας. Θα βρούμε άραγε κι εμείς κάποιον Οδυσσέα πολυμήχανο; Ας σταματήσω εδώ γιατί η περιπέτειά μας δεν τελείωσε και κανένας δεν ξέρει τι θα απογίνει.
Τέλος, ζητώ συγγνώμη από τον κύριο Δρεττάκη αν τον στενοχώρησα, αλλά και ποιος από μας δεν στενοχωριέται και δεν θλίβεται.
Μανόλης Δρεττάκης: Ο εμβολιασμός κατά του κορωνοϊού επιταγή καρδιάς του κάθε Χριστιανού
Χάρηκα πολύ που ο κύριος Ιωάννης Δάμψης αποφάσισε να απαντήσει στο άρθρο μου στο φύλλο της 27.5.21 της «Χριστιανικής». Η επιστολή του με ημερομηνία 16.7.21 περιήλθε σε γνώση μου (μου την έστειλαν με email από την εφημερίδα) στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Σε ό, τι ακολουθεί δεν θα σχολιάσω το ύφος της επιστολής και δεν θα ασχοληθώ για διάφορα ζητήματα που αναφέρονται στην επιστολή και δεν έχουν σχέση με το άρθρο μου της 27.5.21. Θα περιοριστώ στα όσα αναφέρονται στην επιστολή σχετικά με τον κορωνοϊό και τα εμβόλια.
Προεισαγωγικά παραθέτω την τελευταία παράγραφο του άρθρου μου της 27.5.21 η οποία, συνοψίζει τη θέση μου για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού:
«Όλοι οφείλουμε να σεβόμαστε και να φροντίζουμε για την προστασία της ζωής και της υγείας των συνανθρώπων μας. Για το σκοπό αυτό είναι επιτακτική ανάγκη όλοι, χωρίς εξαίρεση, να τηρούμε αυστηρά όλα τε μέτρα προστασίας από το φονικό και μεταδοτικό ιό. Με την εξαίρεση εκείνων που η κατάσταση της υγείας τους δεν τους επιτρέπει να εμβολιαστούν, όλοι οι άλλοι είναι επίσης επιτακτική ανάγκη να εμβολιαστούν προκειμένου, από τη μια μεριά η χώρα μας να επανέλθει σε κάποιου είδους κανονικότητα και από την άλλη να συμβάλλουμε ως χώρα στην εξάλειψη της νέας αυτής μάστιγας της ανθρωπότητας».
Ειδικότερα για τους χριστιανούς ο εμβολιασμός κατά της πανδημίας του κορωνοϊού είναι, πιστεύω, επιταγή της καρδιάς τους. Γι’ αυτό έγραψα το άρθρο και αυτό έπραξα και είμαι πλήρως εμβολισμένος με το εμβόλιο της Pfizεr ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο και θα κάνω και τρίτη ενισχυτική δόση μόλις έρθει η σειρά μου.
Έρχομαι τώρα στα όσα αναφέρονται στην επιστολή:
- Όπως φαίνεται από την παράγραφο του άρθρου μου που παρέθεσα πιο πάνω, όλοι οφείλουν να εμβολιαστούν και όχι μόνο οι γιατροί, οι νοσηλευτές και όσοι εργάζονται σε δομές φροντίδας ηλικιωμένων ή άλλων συνανθρώπων μας που έχουν ανάγκη. Τόνισα, όμως, ότι η ευθύνη τους είναι μεγαλύτερη διότι, αν παραμείνουν ανεμβολίαστοι –και δεδομένου ότι έρχονται σε επαφή με πλήθος ανθρώπων εντός και εκτός νοσοκομείων και δομών– μπορεί να νοσήσουν και να μεταδώσουν τη νόσο σε εκείνους που είναι ταγμένοι να θεραπεύσουν ή να φροντίζουν. Στην περίπτωση μάλιστα που κάποιος ή κάποιοι που μολύνθηκαν από αυτούς πεθάνουν θα είναι υπόλογοι γι’ αυτή τους τη στάση. Είναι, επομένως, σαφές ότι η Πολιτεία οφείλει να λάβει τα αναγκαία μέτρα ώστε να μη συμβεί κάτι τέτοιο. Και αυτό κάνουν όλα τα κράτη για να προστατεύσουν τους νοσηλευόμενους στα νοσοκομεία και τους διαμένοντες σε δομές φροντίδας ηλικιωμένων ή άλλων. Αυτό έκανε και η χώρα μας.
- Σε ό, τι αφορά το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού, το συγκεκριμένο με το οποίο εμβολιάστηκα, έχει περάσει όλα τα στάδια ελέγχου από τις αρμόδιες αρχές, είναι ασφαλές και μπορεί να χρησιμοποιείται χωρίς ενδοιασμούς και επιφυλάξεις. Γενικότερα, έχει λεχθεί και είναι, πράγματι ευλογία Θεού που οι επιστήμονες σε πολλές χώρες κατόρθωσαν να παρασκευάσουν αυτό το εμβόλιο σε σύντομο χρονικό διάστημα (αξιοποιώντας την εμπειρία από εμβόλια για άλλες νόσους) και χάρη σ’ αυτό εκατομμύρια συνάνθρωποι μας σε όλο τον κόσμο δεν έχουν νοσήσει και δεν έχουν πεθάνει.
- Κανένα αρνητή του εμβολίου δεν χαρακτήρισα «συνωμοσιολόγο» ούτε τον θεωρώ «νήπιο». Απλώς, κατά τη γνώμη μου, οι αρνητές του εμβολίου δεν τηρούν τη σωστή στάση απέναντι στην πανδημία και το εμβόλιο και αρνούνται να εμβολιαστούν με αποτέλεσμα να θέτουν σε κίνδυνο τον εαυτό τους και τους δικούς τους καθώς και όσους φροντίζουν ή εργάζονται μαζί τους η συναντούν.
- Σε ό, τι αφορά τη θέση του Πάπα Φραγκίσκου για τα εμβόλια παραθέτω το μήνυμα του την 21.8.21:
«Χάρη στη χάρη του Θεού και στο έργο πολλών, έχουμε τώρα εμβόλια για να μας προστατεύσουν από την COVID-19.Μας δίνουν την ελπίδα να τερματίσουμε την πανδημία, αλλά μόνο αν είναι διαθέσιμα σε όλους και αν συνεργαστούμε. «Ο εμβολιασμός είναι ένας απλός αλλά βαθύς τρόπος προώθησης του κοινού καλού και φροντίδας του ενός για τον άλλον, ειδικά για τους πιο ευάλωτους. Προσεύχομαι στον Θεό να προσφέρει ο καθένας το δικό του λιθαράκι, τη δική του μικρή κίνηση αγάπης»,
Ο Πάπας Φραγκίσκος εμβολιάστηκε ο ίδιος τον Μάρτιο, λέγοντας ότι ήταν ηθική του υποχρέωση.
- Σε ό, τι αφορά τους τρόπους με τους οποίους η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει τους ανεμβολίαστους παραθέτω ό, τι σχετικά έγραψα στο άρθρο μου της 27.5.21
«Είναι προφανές ότι την ευθύνη για την προστασία της ζωής και της υγείας των πολιτών έχουν κατά κύριο λόγο οι κυβερνώντες καθώς και οι εκλεγμένοι στην Τοπική Αυτοδιοίκησης ή όσοι κατέχουν θέσεις ευθύνης σε δομές φροντίδας συνανθρώπων μας. Οι άστοχες ή λανθασμένες αποφάσεις και τα μέτρα που λαμβάνουν, ο ελλιπής έλεγχος της τήρησης των ορθών μέτρων και η προσωπική ανεύθυνη συμπεριφορά ορισμένων από αυτούς, αντί να συμβάλλουν, υπονομεύουν στην προσπάθεια τιθάσευσης του ιού»
- Ούτε τους γιατρούς ούτε τους ιερείς δικάζω. Για τους γιατρούς αναφέρθηκα πιο πάνω. Για τους ιερείς όμως που προτρέπουν τους πιστούς να μην εμβολιαστούν υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη ευθύνη. Είναι υπόλογοι όχι μόνο έναντι των ανθρώπων αλλά και έναντι του Θεού για τους πιστούς που με τις προτροπές τους μένουν ανεμβολίαστοι, νοσούν και πεθαίνουν. Όλοι οι ιερείς θα έπρεπε να έχουν εμβολιαστεί και να παροτρύνουν τους πιστούς να εμβολιαστούν. Αυτό κάνει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος σε συνέντευξη του σε τηλεοπτικό σταθμό τον Αύγουστο δήλωσε:
«Είναι τελείως παράλογο και άδικο να φοβούνται κάποιοι να κάνουν το εμβόλιο. Δεν υπάρχει καμία εύλογη δικαιολογία. Κάνω και πάλι έκκληση να εμβολιαστούν όλοι άνευ επιφυλάξεως. Για να αποφύγουν ενδεχομένως σοβαρούς κινδύνους οι οποίοι θα τους οδηγήσουν στον θάνατο»
Η έκκληση αυτή ισχύει πολύ περισσότερο για τους μονάζοντες στο Άγιον Όρος, Επίσκοπος του οποίου είναι ο Οικουμενικός Πατριάρχης.
Παρότρυνση στους πιστούς να εμβολιαστούν έχει κάνει και η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος.
- Φυσικά δεν συμφωνώ με τους ιερείς εκείνους που διώχνουν τους πιστούς που φορούν μάσκα. Δεν συμφωνώ, όμως, και με τους ιερείς που αρνούνται να κοινωνήσουν εμβολιασμένους. Ευτυχώς τόσο οι πρώτοι όσο και οι δεύτεροι αποτελούν κατακριτέες εξαιρέσεις. Η μεγάλη πλειονότητα των ιερέων προτρέπουν τους πιστούς να τηρούν τα μέτρα προστασίας γενικά και ιδιαίτερα να φορούν μάσκα και να τηρούν τις αποστάσεις εντός του ναού. Αυτό έχω δει να συμβαίνει τόσο στο ναό στην Αθήνα όσο και στο ναό στην Κρήτη που εκκλησιάζομαι. Στους ναούς αυτούς τόσο οι ιερείς όσο και ο νεωκόρος και όσοι εργάζονται ή προφέρουν υπηρεσία στο ναό είναι εμβολισμένοι. Εδώ στην Κρήτη που βρίσκομαι για το καλοκαίρι υπάρχει και το παράδειγμα προϊσταμένου ναού στις Αρχάνες ο οποίος μετέτρεψε το προαύλιο του ναού σε εμβολιαστικό κέντρο.
- Στα λίγα ονόματα επιστημόνων που είναι εναντίον του εμβολίου μπορεί να παρατεθεί η υπεράσπιση των εμβολίων από τον Παγκόσμιο Οργανισμού Υγείας, ο οποίος είναι ο μόνος αρμόδιος παγκοσμίως να χαρακτηρίσει μια νόσο «πανδημία», όπως έπραξε όταν ξέσπασε o covid-19. Υπέρ των εμβολίων και του εμβολιασμού όσων δεν έχουν νοσήσει έχει ταχθεί πλειάδα καθηγητών πανεπιστημίων και ερευνητών τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως. Όλοι επαναλαμβάνουν σε όλους τους τόνους ότι το εμβόλιο είναι το μόνο «όπλο» που διαθέτουμε για την αντιμετώπιση της νέας αυτής μάστιγας της ανθρωπότητας.
- Πράγματι σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας τα εμβόλια, στις χώρες στις οποίες το ποσοστό των πλήρως εμβολιασμένων έχει ξεπεράσει το 75% ή και το 80%, ο ρυθμός αύξησης των κρουσμάτων, των θανάτων και των διασωληνωμένων από κορωνοϊό έχει επιβραδυνθεί και ας ελπίζουμε ότι αυτό θα συμβεί και στη χώρα μας, η οποία, δυστυχώς, υστερεί στο ποσοστό των πλήρως εμβολιασμένων. Τέλος
- Όλοι έχουμε υποστεί τις συνέπειες των περιοριστικών μέτρων, σε διαφορετικό βαθμό ο καθένας ανάλογα με την ηλικία του, την κατάσταση της υγείας του, το αν εργάζεται ή είναι συνταξιούχος, την οικονομική του κατάσταση κλπ. Και, φυσικά η χώρα μας συνολικά (όπως και άλλες χώρες), με την καθίζηση της οικονομίας και τις δυσκολίες ανάκαμψής της.
Ευχόμαστε (και προσευχόμαστε) σύντομα ο κορωνοϊός να τιθασευτεί και να καταστεί ενδημικός όπως η γρίπη ώστε να επιστρέψουμε, όπως ανέφερα στην αρχή του άρθρου, σε κάποιου είδος κανονικότητα, η οποία, όμως, δεν θα είναι αυτή που γνωρίσαμε. Το ποια θα είναι θα εξαρτηθεί τόσο από την πολιτική της κυβέρνησης της χώρας μας αλλά και των κυβερνήσεων όλων των κρατών του κόσμου, όσο και από τη συμπεριφορά του καθενός από εμάς.
Αυτά για το εμβόλιο και την αναγκαιότητα του εμβολιασμού του πληθυσμού. Δεν θα επανέλθω.
___
*Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι πρώην: Αντιπρόεδρος της Βουλής, Υπουργός και Καθηγητής της ΑΣΟΕΕ.