“Η Ιερά Σύνοδος εύχεται η υπό τον Σεβασμιώτατο Αρχιεπίσκοπο κ. Στέφανο Ιεραρχία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αχρίδος να αξιοποιήσει εποικοδομητικά την επαναφορά της στην εκκλησιαστική κοινωνία και την άρση του σχίσματος, αποφεύγοντας παλαιότερες εθνοφυλετικές διεκδικήσεις, οι οποίες μάλιστα έχουν καταδικασθεί πανορθοδόξως ως αίρεση από την εν Κωνσταντινουπόλει Αγία και Μεγάλη Σύνοδο του 1872.”

Τα παραπάνω αποτελούν κατακλείδα της ανακοίνωσης της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος σε σχέση με τις εξελίξεις για το ζήτημα της διαδικασίας αποκατάστασης της κοινωνίας της Εκκλησίας της Αχρίδας με τις υπόλοιπες Ορθόδοξες Εκκλησίες. Η Δ.Ι.Σ. εξέφρασε την ικανοποίησή της για τους χειρισμούς του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ωστόσο, παρέπεμψε το Γράμμα στις αρμόδιες συνοδικές επιτροπές “για να μελετήσουν επισταμένως το ζήτημα και να εισηγηθούν προς την Ιερά Σύνοδο τον τρόπο του περαιτέρω χειρισμού του”. Εξέφρασε παράλληλα ισχυρές επιφυλάξεις για τους αντίστοιχους της Εκκλησίας της Σερβίας.

Ολόκληρη η σχετική αναφορά της Δ.Ι.Σ. έχει ως εξής: 

Ενημερώθηκε περί του Γράμματος του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, ως προς τις Αποφάσεις της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου περί της θεραπείας του από του έτους 1967 υφισταμένου σχίσματος και της αποκαταστάσεως της εκκλησιαστικής κοινωνίας μετά της εκκλησιαστικής οντότητος της γείτονος Χώρας με πρωτεύουσα τα Σκόπια, υπό τον Σεβασμιώτατο Αρχιεπίσκοπο κ. Στέφανο.
Ομοίως, ενημερώθηκε και περί του Γράμματος του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Σερβίας κ. Πορφυρίου, διά του οποίου εγνώσθησαν οι αποφάσεις της Ιεραρχίας της εν Σερβία Ορθοδόξου Εκκλησίας περί του εν θέματι ζητήματος.
Επ’ αυτών, η Ιερά Σύνοδος δηλώνει την κατ’ αρχήν ικανοποίησή Της σχετικά με το Γράμμα του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου επί του θέματος, διότι θεωρεί ότι «αναπαύει» τον ιερό Κλήρο και τον ευσεβή ελληνικό λαό, καθώς ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τόσο για την ονομασία της εκκλησιαστικής οντότητος του γειτονικού Κράτους δίχως χρήση του πολυτίμου ονόματος της «Μακεδονίας» ως συστατικού ή παραγώγου, όσο και για τον καθορισμό των ορίων της μόνον εντός των ορίων του Κράτους.
Η Ιερά Σύνοδος, με ιδιαίτερη ευαισθησία επί του θέματος, απεφάσισε να το παραπέμψει προς τις Συνοδικές Επιτροπές: α) Δογματικών και Νομοκανονικών ζητημάτων και β) Διορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων, για να μελετήσουν επισταμένως το ζήτημα και να εισηγηθούν προς την Ιερά Σύνοδο τον τρόπο του περαιτέρω χειρισμού του.
Ωσαύτως και με αφορμή το ως άνω Γράμμα του Πατριαρχείου Σερβίας εκφράζει τις σοβαρές ενστάσεις και επιφυλάξεις Αυτής: α) για την χρήση του όρου «Μακεδονική Ορθόδοξος Εκκλησία», αποδιδομένου υπό της Εκκλησίας της Σερβίας στην Εκκλησία της Αχρίδος, β) για την μνημόνευση «Διασποράς» της Εκκλησίας της Αχρίδος και γ) για τυχόν χορήγηση Αυτοκεφαλίας υπό του Πατριαρχείου Σερβίας, εφ’ όσον το μόνο αρμόδιο για την χορήγηση Αυτοκεφαλίας τυγχάνει το Πάνσεπτο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Τέλος, η Ιερά Σύνοδος εύχεται η υπό τον Σεβασμιώτατο Αρχιεπίσκοπο κ. Στέφανο Ιεραρχία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αχρίδος να αξιοποιήσει εποικοδομητικά την επαναφορά της στην εκκλησιαστική κοινωνία και την άρση του σχίσματος, αποφεύγοντας παλαιότερες εθνοφυλετικές διεκδικήσεις, οι οποίες μάλιστα έχουν καταδικασθεί πανορθοδόξως ως αίρεση από την εν Κωνσταντινουπόλει Αγία και Μεγάλη Σύνοδο του 1872.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>