
Ἔλεγε λοιπὸν στὰ πλήθη ποὺ ἐρχότανε νὰ βαφτιστοῦνε ἀπὸ αὐτόν: «Γεννήματα τῆς ὀχιᾶς, ποιὸς σᾶς ἔδειξε τὸν τρόπο ν’ ἀποφύγετε τὴν ὀργὴ ποὺ ἔρχεται; Κάμετε λοιπὸν καρποὺς ποὺ ν’ ἀποδείχνουνε τὴ μετάνοιά σας καὶ μὴ ἀρχίσετε νὰ λέτε μέσα σας: «Ἔχομε πατέρα τὸν Ἀβραάμ». Γιατὶ σᾶς βεβαιώνω πὼς ὁ Θεὸς μπορεῖ ἀπ’ αὐτὲς τὶς πέτρες ν’ ἀναστήσει παιδιὰ στὸν Ἀβραάμ.»
- Τὰ πλήθη τὸν ρωτούσανε: «Τί πρέπει λοιπὸν νὰ κάνουμε;» Κι αὐτὸς τοὺς ἔλεγε: «Ὅποιος ἔχει δύο χιτῶνες νὰ δώσει σ’ αὐτὸν ποὺ δὲν ἔχει κι ὅποιος ἔχει τρόφιμα ἂς κάμει τὸ ἴδιο.»
- Στοὺς τελῶνες: «Τίποτα περισσότερο ἀπὸ τὸ νόμιμο νὰ μὴν εἰσπράττετε»
- Στοὺς στρατιωτικούς: «Κανένα νὰ μὴ συκοφαντήσετε καὶ νὰ μὴν ἐκβιάσετε, ἀλλὰ ν’ ἀρκεῖσθε στὸ μισθό σας.»
- Αὐτὰ κήρυσσε ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος, σύμφωνα μὲ τὸ κατὰ Λουκᾶ Εὐαγγέλιο (γ’ 7-14-Μετάφραση Νίκου Ψαρουδάκη), περικοπὴ ποὺ περιλαμβάνεται στὶς Μεγάλες Ὧρες τῶν Θεοφανίων. ]
- Κήρυγμα μεστὸ καὶ ἐπίκαιρο: Δὲν ὑπάρχουν διακρίσεις στὴ βάση τῆς ἐξ αἵματος καταγωγῆς, ἀφοῦ ἀπὸ τὸ Θεὸ ἐξαρτᾶται ποιὸς λογίζεται τέκνο τοῦ Ἀβραάμ.
- Ὅποιος ἔχει περισσότερα, νὰ δίνει σ’ αὐτὸν ποὺ στερεῖται, ὅπως κήρυξε ὁ Χριστός.
- Σὲ ὅσους ἔχουν θέσεις διοικητικὲς νὰ μὴ κάνουν κατάχρηση τῆς ἐξουσίας τους.
- Ὁ Ἰωάννης, παρὰ τὸ γεγονὸς ὅτι εἶχε δικούς του μαθητές, ἀπὸ τὴν ἀρχὴ ἔθεσε τὸν ἑαυτό του στὸ πλαίσιο τῆς ἐφαρμογῆς τοῦ σχεδίου τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ κόσμου: «Ἐγὼ σᾶς βαφτίζω μὲ νερό. Ἔρχεται ὅμως αὐτός, ποὺ εἶναι πιὸ δυνατὸς ἀπὸ μένα καὶ ποὺ ἐγὼ δὲν εἶμαι ἄξιος νὰ λύσω τὰ κορδόνια τῶν παπουτσιῶν του. Αὐτὸς θὰ σᾶς βαφτίσει μὲ Πνεῦμα Ἅγιο καὶ φωτιά».
- Ἐπειδὴ βάση τῆς χριστιανικῆς μας πίστης εἶναι ἡ δύναμη τοῦ παρδείγματος τοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν ἁγίων, ἂς παραδειγματιστοῦμε στὸ σημεῖο αὐτὸ ἀπὸ πρόσωπα, ὅπως ἡ Παναγία καὶ ὁ Πρόδρομος, ποὺ μὲ τὴ θέλησή τους ἔθεσαν τὸν ἑαυτό τους στὴν ὑπηρεσία τοῦ σχεδίου τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ κόσμου. Γιὰ τὴν οὐσιαστική τους αὐτὴ συμβολὴ τιμῶνται εἰκονιζόμενοι στὰ τέμπλα τῶν ἐκκλησιῶν μας, στὸ πλάι τοῦ Χριστοῦ.
“Χριστιανική” 5.1.2023. Ἀπὸ τὴ στήλη “Τὰ τοῦ Καίσαρος”.