
Ἕναν τέτοιον ἅγιο δέν ἔχουμε καιρό νά γιορτάσουμε. Ἔχουμε ὅμως καιρό νά γιορτάζουμε καί νά κάνουμε φαγοπότια ὅπως ἔκανε ὁ Ἡρώδης, σέ καιρό πού πεινᾶνε χιλιάδες ἀδέλφια μας. Ἀπάνω σ’ ἕνα τέτοιο φαγοπότι μαρτύρησε ὁ Πρόδρομος, κι’ αὐτή τήν ἱστορία τήν ξέρουνε ὅλοι.
Ἀπό τό Βιβλίο τοῦ Φώτη Κόντογλου, Γίγαντες ταπεινοί,
Ἐκδόσεις Ἀκρίτας 2000
Στήν ἱστορία τοῦ ἀνθρωπίνου γένους ὑπάρχουν μόνο δύο σημαντικά γεγονότα, τά ὁποῖα ὁ Θεός τά ἀναγγέλλει μέσω τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριήλ. Καί αὐτά εἶναι ἡ Γέννηση τοῦ Προαιώνιου Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ κατά σάρκα καί ἡ γέννηση τοῦ Προδρόμου καί Βαπτιστοῦ τοῦ Ἰωάννου, τοῦ μείζονος «ἐν γεννητοῖς γυναικῶν» (Ματθ. 11, 11), σύμφωνα μέ τό λόγο τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ. Τήν γέννηση τοῦ Προδρόμου ἀκολουθεῖ καί τό θαῦμα τῆς λύσεως τῆς γλώσσας τοῦ πατέρα του Ζαχαρία, τήν ὁποία ἔδεσε ὁ Ἀρχάγγελος γιατί δέν πίστεψε στά λόγια του.
Ὅλη ἡ ζωή τοῦ Προδρόμου ἦταν μία ζωή ἀσυνήθιστη. Γιά τά παιδικά του χρόνια γνωρίζουμε μόνο αὐτό, τό ὁποῖο μᾶς λέει ὁ εὐαγγελιστής Λουκᾶς, ὅτι δηλαδή, «ηὔξανε καὶ ἐκραταιοῦτο πνεύματι, καὶ ἦν ἐν ταῖς ἐρήμοις ἕως ἡμέρας ἀναδείξεως αὐτοῦ πρὸς τὸν ᾿Ισραήλ» (Λουκ. 1, 80). Πῶς καί πότε βρέθηκε τό παιδί στήν ἔρημο δέν τό γνωρίζουμε ἀκριβῶς. Κατά τήν παράδοση, ὁ βασιλιᾶς Ἡρώδης μετά τήν σφαγή τῶν νηπίων στή Βηθλεέμ ἤθελε νά σκοτώσει καί τόν Ἰωάννη, δέν μπόρεσε ὅμως νά τόν βρεῖ. Τό γεγονός αὐτό τόν ἐξόργισε πολύ καί γι’ αὐτό διέταξε νά σκοτώσουν τόν πατέρα του, τόν Ζαχαρία. Ἡ μητέρα του, ἀφοῦ ἔμαθε ὅτι οἱ στρατιῶτες ψάχνουν τό παιδί, τό πῆρε καί πῆγε μαζί του σέ μία ἔρημη ὀρεινή περιοχή. Ἀφοῦ ἔζησαν λίγο καιρό ἐκεῖ ἡ μητέρα του πέθανε καί ὁ μικρός Ἰωάννης ἔμεινε μόνος του στήν ἔρημο.
Δέν γνωρίζουμε πῶς τόν ἔτρεφε Κύριος ὁ Θεός, πῶς τόν προστάτευε ἀπό τά ἄγρια ζῶα, οὔτε μᾶς εἶναι γνωστό πῶς ἔμαθε ὁ νέος Πρόδρομος νά τρώει ἀκρίδες καί ἄγριο μέλι. Ὅμως πιστεύουμε σταθερῶς πώς γιά τόν Θεό ὅλα εἶναι δυνατά. Ἤδη, λοιπόν, ἀπό τήν ἀρχή ἡ ζωή τοῦ μείζονος «ἐν γεννητοῖς γυναικῶν» (Ματθ. 11, 11) ἦταν μία ζωή πρωτοφανής καί ἀνήκουστη. Ἔμεινε στήν ἔρημο ἐντελῶς μόνος του μέχρι τήν ἡλικία τῶν τριάντα ἐτῶν. (…)
Γιά αὐτόν ἀκριβῶς τό σκοπό, νά προετοιμάσει δηλαδή τήν ὁδό γιά τόν Κύριο καί τόν Σωτήρα μας τόν Ἰησοῦ Χριστό, προοριζόταν ὁ μεγάλος Του Πρόδρομος. Γι’ αὐτό ἀκριβῶς ὅλη ἡ ζωή του ἐξ ἁπαλῶν ὀνύχων καί μέχρι τήν στιγμή πού ἄρχισε νά κηρύττει στίς ὄχθες τοῦ Ἰορδάνη ποταμοῦ ἦταν πρωτοφανής καί ἀνήκουστη. Αὐτό τό κήρυγμα τῆς μετανοίας εἴλκυε πρός αὐτόν χιλιάδες ἀνθρώπους καταποντισμένους στήν ματαιότητα τῆς κοσμικῆς ζωῆς.
Ἄς δοξολογήσουμε καί ἄς εὐχαριστήσουμε τόν Κύριο καί Θεό μας πού ἔστειλε στόν ἁμαρτωλό αὐτό κόσμο τόν μεγαλύτερο ἀπ’ ὅλους, τόν ἀσκητή καί τόν κήρυκα τῆς ἀνώτατης ἀλήθειας, τόν Πρόδρομο Ἰωάννη. Καί σ’ αὐτή τήν ἡμέρα τῆς εὐλογημένης καί γεμάτης χάρη Γεννήσεώς του ἄς κλίνουμε ἐνώπιόν του τά γόνατα καί τίς καρδιές μας, ὑμνώντας καί δοξολογώντας τον. Ἀμήν.
”Λόγοι καί ὁμιλίες Ἅγιου Λουκᾶ Κριμαίας
Ἔκδ.”ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ
ΠΗΓΗ: “Ιστοσελίδα Ἱερᾶς Μονῆς Τιμἰου Προδρόμου Καρέα
ΦΩΤΟ: Ἔργο τοῦ μακαριστοῦ παπα-Ἀποστόλη Διαμαντούδη