«Ὀνομάζω αἱρετικούς, ὅσους ἰσχυρίζονται ὅτι δὲν ὑπάρχει στὰ χρόνια μας κάποιος ἀνάμεσά μας ποὺ νὰ μπορεῖ νὰ φυλάξει τὶς εὐαγγελικὲς ἐντολὲς καὶ νὰ γίνει ὅπως οἱ ἅγιοι πατέρες: Πρῶτα πιστὸς καὶ πρακτικός, διότι ἡ πίστη φαίνεται ἀπὸ τὰ ἔργα, ὅπως φαίνεται ἀπὸ τὸν καθρέφτη τὸ σχῆμα τοῦ προσώπου καὶ στὴ συνέχεια θεωρητικὸς και θεόπτης, δηλαδὴ νὰ μπορεῖ νὰ φωτισθεῖ καὶ νὰ λάβει τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιο, καὶ μέσω αὐτοῦ νὰ ἀντιλαμβάνεται τὸν Υἱὸ μὲ τὸν Πατέρα».
• Ἀπὸ τὸν 29ο (ΚΘ’) Κατηχητικὸ Λόγο τοῦ ἁγίου Συμεὼν τοῦ Νέου Θεολόγου (949-1022 μ.Χ.), ἡ μνήμη τοῦ ὁποίου τιμήθηκε χτές. Τὸ ζήτημα κατὰ πόσο μποροῦσε σὲ χρόνια μεταγενέστερα, κάποιος νὰ ζεῖ ὅπως οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας, εἶχε προκαλέσει ἕριδες στὶς ἀρχὲς τῆς περασμένης χιλιετίας. Ὁ ἅγιος Συμεὼν εἶχε καταπολεμήσει τὴν ἀντίθετη ἄποψη, ποὺ στήριζαν σημαίνοντα στελέχη τῆς Ἐκκλησίας.
• Στὸν ἴδιο λόγο ἀναλύει τὶς συνέπειες τῆς κακοδοξίας: Στὴν καλύτερη περίπτωση, δέχονται ὅτι « Ἂν ζούσαμε στὰ χρόνια τῶν ἁγίων πατέρων, θὰ ἀγωνιζόμασταν κι ἐμεῖς, γιατὶ θὰ ζηλεύαμε τὴν ἀγαθή τους πολιτεία καὶ τοὺς ἀγῶνες τους. Ὅμως τώρα, συναναστρεφόμενοι μὲ ράθυμους καὶ ἀμελεῖς, ἄβουλα χανόμαστε μαζί τους».
• Σύμφωνα μὲ τὸν ἅγιο, ὅσοι ἰσχυρίζονται κάτι τέτοιο, «δὲν πέφτουν σὲ κάποια έπιμέρους αἵρεση, ἀλλὰ ἀνατρέπουν….ὅλες τὶς θεῖες Γραφές.»
• Ἡ κακοδοξία ποὺ καταπολέμησε ὁ ἅγιος Συμεὼν ἐπιβιώνει καὶ σήμερα μὲ τὴ λογικὴ ὅτι ἡ χριστιανικὴ διδασκαλία εἶναι, δῆθεν, ἀνεφάρμοστη γιὰ τὰ σημερινὰ δεδομένα. Μιὰ λογικὴ ἡ ὁποία καταργεῖ τὴ χριστιανικὴ διδασκαλία ὡς διαχρονικὸ καὶ αἰώνιο σημεῖο ἀναφορᾶς γιὰ τὴν ἀνθρωπότητα. Ἄποψη ποὺ ἡ ΧΔ ἀπὸ τὴν ἵδρυσή της καὶ ἡ ἐφημερίδα αὐτὴ ἔχουν καταπολεμήσει.
• Ὁ ἅγιος Συμεὼν ἔζησε στὸ διάστημα τῆς μεγαλύτερης ἀκμῆς τοῦ Βυζαντίου, ποὺ συνέπεσε σχεδὸν μὲ τὴ βασιλεία τοῦ αὐτοκράτορα Βασιλείου Β’. Ὡς νέος ἔζησε καὶ σπούδασε στὴν Κωνσταντινούπολη, μέχρι ποὺ σὲ ἡλικία 27 ἐτῶν ἀκολούθησε ὁριστικὰ τὸν μοναχισμό. Πρῶτα στὴ Μονὴ Στουδίου καὶ στὴ συνέχεια τοῦ Ἁγίου Μάμαντος.
• Οἱ θεολογικές του ἀπόψεις τοῦ στοίχισαν διώξεις καὶ ἐξορίες. Ὅμως, εἶναι ἀπὸ τοὺς λίγους ἁγίους τοὺς ὁποίους ἔχει ἁγιοκατατάξει ἡ Ἐκκλησία μὲ τὸν χαρακτηρισμὸ «Θεολόγος», μαζὶ μὲ τὸν ἅγιο Ἰωάννη τὸν Εὐαγγελιστὴ καὶ τὸν ἅγιο Γρηγόριο τὸν Ναζιανζηνό.
• Ὅπως γράφει ὁ Φώτης Κόντογλου, «Μὲ ὅλη τὴν ἁγιότητα ποὺ εἶχε, βρεθήκανε ἄνθρωποι ἀσεβέστατοι ποὺ τὸν βασανίσανε μὲ κάθε τρόπο…Κι ὁ μακάριος Συμεὼν τοὺς συγχωροῦσε, ἀλλὰ μαζὶ τοὺς πολεμοῦσε μὲ τὰ πνευματικὰ ὅπλα…»
• Ἐμπεριστατωμένη παρουσίαση τοῦ βίου καὶ τῶν ἔργων τοῦ ἁγίου στὴν ἱστοσελίδα «Ἀέναη Ἐπανάσταση» τῆς Σοφίας Ντρέκου.
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ 13.10.2022 Ἀπὸ τὴ στήλη ΤΑ ΤΟΥ ΚΑΙΣΑΡΟΣ
ΦΩΤΟ: Ἀπὸ ἐξώφυλλο τεύχους 10 τοῦ περιοδικοῦ ΣΥΝΑΞΗ μὲ ἀφιέρωμα στὸν ἅγιο