Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη στον γαλλικό ιστοχώρο Elucid του κοινωνιολόγου Εμμανουέλ Τοντ (φωτο), συγγραφέα του βιβλίου ” Η συντριβή της Δύσης” που μόλις κυκλοφόρησε, αναδεικνύει μεταξύ πολλών άλλων την ολέθρια επίδραση της κατάρρευσης της θρησκευτικότητας στην κατεύθυνση της επικράτησης του μηδενισμού και της έλλειψης πνευματικών σημείων αναφοράς στις δυτικές κοινωνίες.
Ο κοινωνιολόγος στο βιβλίο του διακρίνει τρία στάδια στην εξέλιξη του ρόλου της θρησκείας στην κοινωνία:
- Ενεργό στάδιο: Η βάπτιση είναι καθολική πρακτική, τελείται απ’ όλους. Η πρακτική συμμετοχή, ιδίως στη λειτουργία είναι σημαντική. Υπάρχει μόνο θρησκευτικός γάμος. Η ταφή είναι καθολική πρακτική.
- Στάδιο “ζόμπι”: Η βάπτιση τελείται από την πλειοψηφία. Η πρακτική συμμετοχή, ιδίως στη λειτουργία καταρρέει. Ο γάμος είναι θρησκευτικός ή πολιτικός, αλλά μόνον ετερόφυλων. Η ταφή εφαρμόζεται κατά πλειοψηφία, σε σχέση με την αποτέφρωση.
- Στάδιο “μηδέν”. Η βάπτιση εξαφανίζεται. Η πρακτική συμμετοχή ασήμαντη. Γάμος και για ομοφύλους. Η αποτέφρωση υπερτερεί σε αριθμό της ταφής.
Στο δεύτερο στάδιο “ζόμπι”, επισημαίνει ότι ακόμα κι αν παρατηρείται αυξημένη αποξένωση από τη θρησκευτική πρακτική, ο λαός παραμένει πιστός στις αξίες του Χριστιανισμού. Το σημείο αυτό αναφοράς χάνεται, με την είσοδο στο “στάδιο μηδέν”, με ολέθριες συνέπειες, κατά τη γνώμη του, για την κοινωνική συνοχή, αφού κάθε σημείο αναφοράς έχει χαθεί. Την εξέλιξη αυτή εντάσσει στην αυτοκαταστροφή της Δύσης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι θεωρεί τη νομοθέτηση του “γάμου ομοφύλων”, που στη χώρα του αποκαλείται “γάμος για όλους”, ως κομβικό σημείο μετάβασης προς το “στάδιο μηδέν”, την αποξένωση από κάθε δεσμό με τις παραδοσιακές αξίες που χαρακτήριζαν τις δυτικές κοινωνίες.
Χαρακτηριστικά είναι τα διαγράμματα της ιστοσελίδας Elucid που συνοδεύουν τη συνέντευξη: Η αναλογία ταφών και αποτεφρώσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο μεταξύ 1890 και 2022, με στοιχεία του “Συλλόγου για την αποτέφρωση”. Χωριστά για την Αγγλία (κόκκινη γραμμή), Σκωτία (γαλάζια γραμμή), Βόρειο Ιρλανδία (πράσινη γραμμή). Το 2014, έτος της καθιέρωσης του γάμου ομοφύλων, σημαδεύει την αρχή του “σταδίου μηδέν”, που συνδυάζεται με την κατάρρευση του ποσοστού των ταφών σε σχέση με τις αποτεφρώσεις οι οποίες γίνονται πλέον ο κανόνας.
Στο επόμενο διάγραμμα απεικονίζεται η εξέλιξη του ποσοστού βαπτίσεων επί των γεννήσεων (γαλάζια γραμμή), ρωμαιοκαθολικών θρησκευτικών γάμων επί του συνόλου των γάμων (πορτοκαλί γραμμή) και ταφών επί του συνόλου των θανάτων (γκρίζα γραμμή) στη Γαλλία από το 1950 και μετά. Οι πηγές είναι από τα ετήσια στατιστικά στοιχεία της ρωμαιοκαθολκής Εκκλησίας. Η κατάρρευση των ποσοστών αυτών συνδυάζεται κι εκεί με το έτος 2013, όταν καθιερώθηκε ο γάμος ομοφύλων, ως το πέρασμα στο “στάδιο μηδέν της θρησκείας”.
Μπορεί κανείς να αντιτάξει ότι μια τέτοια σχηματοποίηση είναι υπερβόλική και δεν μπορεί να γενικεύεται. Για παράδειγμα, στη βόρεια Ιρλανδία οι ταφές παραμένουν ο κανόνας σε σχέση με τις αποτεφρώσεις, παρά την εισαγωγή του γάμου ομοφύλων στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Καλό θα ήταν η ανάλυση αυτή να συμπληρωθεί με στατιστικές για το ίδιο το φρόνημα των ανθρώπων.
Όμως, η ανάδειξη της συμβολικής σημασίας της θεσμοθέτησης του γάμου ομοφύλων ως ορόσημου για τη μετάβαση στο στάδιο του εκμηδενισμού της θρησκευτικότητας και της αποκοπής της κοινωνίας από τις αξίες του Χριστιανισμού είναι ιδιαίτερα σημαντική για την επικαιρότητα στην Ελλάδα, όπου έρχεται προς ψήφιση το σχετικό νομοσχέδιο. Κατά συνέπεια, όσοι βουλευτές δίνουν, έστω, κάποια αξία και προτεραιότητα στην ορθόδοξη χριστιανική παράδοση της χώρας, οφείλουν να καταψηφίσουν και όχι να απέχουν, ενδιαφερόμενοι μόνο να τηρήσουν κάποια προσχήματα έναντι των ψηφοφόρων τους. Όσο για την αντιπολίτευση, υπερψηφίζοντας την συγκεκριμένη ψευδοπροοδευτική νομοθέτηση, συγκαλύπτει την απώλεια της δεδηλωμένης από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και στην πράξη την ενισχύει προκειμένου να ολοκληρώσει και το υπόλοιπο αποδομητικό και καταστρεπτικό για την ελληνική κοινωνία έργο της.
Αν και δεν διαθέτουμε στοιχεία για την Ελλάδα, η κατάσταση εδώ προσομοιάζει περισσότερο με τη θρησκευτικότητα των Ιρλανδών και σε κάθε περίπτωση, δεν έχουμε δει ακόμα τέτοια κατάρρευση της θρησκευτικότητας όπως στην Αγγλία ή στη Γαλλία. Στην τελευταία, μπορεί κανείς να βλέπει σε κάθε χωριό να δεσπόζει μια εκκλησία, αλλά για να λειτουργηθεί κάποιος πρέπει πολλές φορές να διανύσει απόσταση έως και 100 χιλιομέτρων για να βρει κάποια από αυτές ανοιχτή με ιερέα.
Στην Ελλάδα διαθέτουμε στοιχεία σε σχέση με την αναλογία πολιτικών και θρησκευτικών γάμων. Το ποσοστό των πολιτικών γάμων, αν και ασήμαντο με την παράλληλη καθιέρωσή του, εκτινάχθηκε στα χρόνια της κρίσης. Σε μεγάλο βαθμό ως προκαταρκτική νομική τακτοποίηση της σχέσης, ενόψει του κόστους του θρησκευτικού γάμου, που ακολουθεί. Όμως, τα στοιχεία είναι παραπλανητικά, με δεδομένο ότι εάν επακολουθήσει θρησκευτικός γάμος, δεν καταχωρείται στα ληξιαρχεία.
Ο Εμμανουέλ Τοντ έγινε γνωστός, όταν ήδη από το 1976, σε ηλικία 25 ετών στο έργο του “Η μεγάλη πτώση”, είχε προβλέψει την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης. Κάθε άλλο παρά θρησκευόμενος, είχε διατελέσει για λίγο το 1968 μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος Γαλλίας. Οι γονείς του, είναι επίσης γνωστοί διανοούμενοι, με ρίζες εβραϊκές. Στη χώρα του, είναι στόχος επιθέσεων λόγω της αντίθεσής του με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τον οποίο θεωρεί επίσης ένα δείγμα κατάπτωσης της Δύσης. Έχει, μάλιστα, προβλέψει ότι η διάρκεια του πολέμου θα είναι πενταετής, με νικητή τη Ρωσία. Το έργο του “Μετά την Αυτοκρατορία” έχει εκδοθεί στην Ελλάδα.