
Το ισόποσο τριάμισι δισεκατομμυρίων Ευρώ σκοπεύει να διαθέσει η Κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου για την ενίσχυση των συγκοινωνιών αστικών και υπεραστικών λεωφορείων, για την πύκνωση των δρομολογίων σε όλη τη χώρα. Σε δηλώσεις του ο Πρωθυπουργός κ. Μπόρις Τζόνσον χαρακτήρισε τα λεωφορεία ως “γραμμές ζωής και μέσα ελευθερίας, αφού χάρη σε αυτά οι εργαζόμενοι συνδέονται με εργασίες που δεν θα μπορούσαν με άλλο τρόπο να είχαν αναλάβει, ενώ νέοι και συνταξιούχοι μπορούν και πάλι να συναντήσουν τους φίλους τους, αναζωογονούνται τα κέντρα των πόλεων και προστατεύεται το περιβάλλον.” Διατύπωσε επίσης τη θέση ότι “σκοπός είναι το λεωφορείο να γίνει το βασικό μέσο μεταφοράς των πολιτών και να μπει στη θέση των αυτοκινήτων” και ότι “Η βελτίωση των λεωφορείων θα είναι μία από τις πρώτες προτεραιότητες της ανοικοδόμησης μετά την πανδημία”.
Η πολιτική αυτή περιλαμβάνει και τιμολογιακά κίνητρα, διασύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο, προμήθεια 4000 “καθαρών” λεωφορείων μέσα στο 2021. Με τον τρόπο αυτό, η βελτίωση των συγκοινωνιακών υποδομών γίνεται και μέσο προστασίας της δημόσιας υγείας. Σύμφωνα με τον αρμόδιο Υπουργό, οι πολίτες δικαιούνται να απολαμβάνουν την ίδια ποιότητα παροχής υπηρεσιών, άσχετα με ποια περιοχή διαμένουν.
Με δεδομένο ότι ο συνωστισμός στα ΜΜΕ είναι μία από τις βασικές αιτίες διάδοσης του covid19, μια ανάλογη επένδυση έπρεπε να ήταν κάτι παραπάνω από κατεπείγουσα και στην Ελλάδα. Τα χρήματα δεν πάνε χαμένα, γιατί εξασφαλίζεται με τον τρόπο αυτό -πέρα από την καταπολέμηση του ιού- η δημιουργία αξιόπιστων αστικών συγκοινωνιών, βασικής προϋπόθεσης για την καταπολέμηση της μόλυνσης του περιβάλλοντος. Άλλο ένα δείγμα ότι οι Βρετανοί Συντηρητικοί, απαλλασσόμενοι από την Ευρωπαϊκή Ένωση, απομακρύνονται από τη λογική του Θατσερισμού και επιστρέφουν στη μεταπολεμική λογική της ενίσχυσης του κοινωνικού κράτους.
Μια λογική ξένη με το κυρίαρχο πνεύμα του νεοφιλελευθερισμού στην Ε.Ε., για το οποίο περισσότερα λεωφορεία, όπως και περισσότεροι γιατροί και νοσηλευτές, είναι αδιανόητη σπατάλη. Παρά το γεγονός ότι αυτή ακριβώς η έλλειψη, που οι ίδιοι προκάλεσαν και επέβαλαν με την πολιτική της λιτότητας, προκάλεσε πολλαπλάσιες ζημίες λόγω των οριζόντιων μέτρων αντιμετώπισης του covid19. Και παρά το γεγονός ότι και χωρίς τον covid19, ποιοτικές δημόσιες συγκοινωνίες εξασφαλίζουν και υψηλότερο επίπεδο δημόσιας υγείας.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση περί άλλα τυρβάζει με το αποκαλούμενο πρόγραμμα ανόρθωσης, από το οποίο απουσιάζουν οι προτεραιότητες για επενδύσεις στις αναγκαίες υποδομές για την καταπολέμηση της διάδοσης του ιού και των συνεπειών της. Οι νεοφιλελεύθεροι θιασώτες της “μπακαλικής λογιστικής” των Βρυξελλών, τρέμουν μήπως ξοδέψουν καμμιά δεκάρα παραπάνω για την αποκατάσταση του κοινωνικού κράτους το οποίο συστηματικά εκθεμελίωναν επί δεκαετίες. Αντίθετα, φιλοδοξούν να χρησιμοποιήσουν τους όποιους πόρους του προγράμματος ως μέσο εκβιασμού των κυβερνήσεων για να επιβάλουν τη διαιώνιση της εκθεμελιωτικής και καταστρεπτικής πολιτικής τους.
Η αναβάθμιση των λεωφορείων είναι ένα από τα “δέκα σημεία” του “Προγράμματος για μια πράσινη βιομηχανική επανάσταση” που έχει καταρτισθεί από τον περασμένο Νοέμβριο.
ΠΗΓΕΣ: Intelligent Transport και Athens Transport